10 tipů jak ušetřit palivo

skoda-logo


Ačkoli jsou spalovací motory stále výkonnější, díky moderním technologiím zároveň vyžadují méně paliva.


Stále však záleží na tom, jak jezdíme: necitlivá jízda může průměrnou spotřebu zvednout až o několik litrů, aniž by se zásadně zvýšila průměrná rychlost jízdy. Přečtěte si deset rad, díky kterým můžete na palivu výrazně ušetřit.



1. Nevozte zbytečnosti
Každý kilogram, který vezete zbytečně, zvyšuje spotřebu. Byť třeba jen nepatrně. Z auta proto vždy vyndejte nepoužívané dětské sedačky či pozapomenutá zavazadla. Ještě důležitější je demontovat držáky na kola, lyže či celou „rakev“ ze střechy vždy, když je zrovna nepotřebujete. Krom hmotnosti totiž zásadně zvyšují i aerodynamický odpor, který má na spotřebu ještě zásadnější vliv. Nemluvě o hlučnosti, kterou dokáží během jízdy vyprodukovat.



2. Nevypínejte Start-stop systém
Tento systém, nedílná součást výbavy moderních vozů, má svůj přínos pro omezení spotřeby. Je zbytečné jej vypínat: motory ŠKODA jsou na něj plně připraveny a upraveny tak, aby časté starty neovlivnily negativně jejich životnost. Přidáme malý tip: Čekáte-li někde delší dobu, například na železničním přejezdu, může se vyplatit vypnout motor úplně – tlačítkem či klíčkem –, protože jinak se po pár minutách stání na Start-stop motor automaticky znovu spustí. Je to proto, že vozu po několika minutách jeho nečinnosti dojde zásoba elektrické energie pro pohon spotřebičů a dalších palubních systémů.



3. Nenechávejte vůz zahřát na místě, raději se vydejte na cestu
Nezahřívejte motor chodem na volnoběh. V tomto režimu se totiž motor zahřívá jen pomalu, protože nemusí produkovat téměř žádný další výkon než pro pohon sama sebe a tudíž i teploty v něm narůstají velmi pomalu. Daleko lepší je rovnou vyrazit na cestu a prvních pár kilometrů absolvovat s lehkou nohou. Optimální spotřeby dosahuje až plně zahřátý motor, takže ušetříte na palivu i zvýšíte jeho životnost.



4. Jezděte ustálenou rychlostí
Pokud to provoz dovolí, jezděte ustálenou rychlostí bez přílišného zrychlování či zpomalování. Při brzdění přichází vniveč spousta energie, kterou motor musel předtím vynaložit na vyvinutí aktuálního jízdního tempa. Jízda ustálenou rychlostí dovolí běžet motoru v optimálním režimu, přičemž některé z motorů ŠKODA umí v takovém režimu díky systému ACT odpojit dva ze čtyř válců a tím dále snižovat spotřebu.



5. Kontrolujte pneumatiky
Systém sledování tlaku v pneumatikách ŠKODA TPM (z anglického Tyre Pressure Monitoring) to dnes sice už dělá za vás, přesto není od věci tlak v pneumatikách čas od času zkontrolovat. Malou ztrátu tlaku totiž TPM občas nezaznamená, přitom i ta může mít negativní vliv na spotřebu a jízdní vlastnosti. Pokud se navíc chystáte na dovolenoua vůz plánujete zatížit naplno, je nutné pneumatiky dohustit na hodnoty odpovídající maximálnímu zatížení, které najdete zpravidla na štítku zevnitř víčka nádrže. Pokud tak neučiníte, TPM při jízdě sice neindikuje ztrátu tlaku, ale zejména zadní pneumatiky již bývají podhuštěné. To má krom spotřeby nežádoucí vliv i na jízdní stabilitu a tedy bezpečnost.



6. Zvolte správnou cestovní rychlost
Všimněte si, že v rychlostech nad 100 km/h může zvýšení tempa třeba jen o 5 km/h navýšit okamžitou spotřebu paliva třeba i o litr nebo dva. Sledujte tedy palubní počítač a zvolte takovou cestovní rychlost, která je nejlepším poměrem spotřeby paliva a času, který jízdou strávíte.



7. Nezastavujte (pokud to jde)
Při každém rozjezdu dochází k velkým ztrátám energie. Snažte se tedy v kolonách udržovat takový odstup, abyste ideálně nemuseli vůbec zastavovat; je lepší jet krokem, než kopírovat každé zrychlení a zpomalení řidiče před vámi. To samé platí pro dojezd k semaforům. Pomůžete si nejen co do spotřeby, ale i plynulosti provozu.



8. Pozor na „žrouty“ energie
Klimatizace je skvělý vynález, ne vždy je však bezpodmínečně nutné ji nechat běžet. Zapnutou klimatizaci poznáte zvýšením spotřeby paliva až o 1 l/100 km. To platí zejména pro manuální či poloautomatické klimatizace; automatická dokáže pracovat sama od sebe efektivněji. Na druhou stranu není vhodné nahrazovat klimatizaci otevřenými okénky, protože ta zase výrazně zvyšují aerodynamický odpor, a tedy spotřebu. Kromě klimatizace je samozřejmě vhodné citlivě nakládat s vyhříváním sedadel, oken a zrcátek, což jsou další „žrouti“ cenné energie. Konkrétně u zrcátek je častou chybou zapomínat jejich ovladač trvale v poloze „vyhřívání“. Po každém startu tak zbytečně dochází k odběru elektřiny, ač vyhřívání často není vůbec potřeba.



9. Pracujte správně s tempomatem
Tempomat je praktickým pomocníkem, který se může ustálením rychlosti jízdy významně podílet na snížení spotřeby. Jakmile však přijde členitější terén s vícero stoupáními a klesáními, vyplatí se spolehnout spíše na vlastní pravou nohu. Při jízdě z kopce je totiž výhodnější nechat alespoň trochu plynu a tedy zrychlovat, aby následný protikopec vůz vyjel ideálně pouze poháněn vlastní setrvačností. Tempomat má tendenci vůz z kopce brzdit, přičemž do kopce je pak nutné pro udržení stejné průměrné rychlosti motor zbytečně namáhat a tedy plýtvat palivem.



10. Poslouchejte rádce řazení
Platí pro vozy s manuální převodovkou. Každý nový vůz ŠKODA disponuje rádcem řazení. Vyplatí se jej poslouchat, protože právě on se snaží, abyste měli zařazen vždy ten nejvhodnější možný stupeň a motor zbytečně nevytáčeli, když to není potřeba, či nepodtáčeli. Moderní downsizované přeplňované motory mají dost sil i v překvapivě nízkých otáčkách. Všimněte si, že při jízdě téměř bez plynu rádce doporučí přeřadit nahoru, jakmile plyn přidáte, šipka nahoru zmizí. To proto, že pro potřebu vyššího výkonu už další rychlostní stupeň není ten pravý.