BMW M5 s M xDrive - 2. část

bmw-m5

..2.část


Výkonnější a účinnější motor: zdokonalený přeplňovaný motor V8. 
Pod kapotou se ukrývá nejnovější varianta 4,4litrového motoru V8 s technologií M TwinPower Turbo. Vylepšený vysokootáčkový motor překonává svého předchůdce jak v otázkách výkonu, tak i točivého momentu. Technická vylepšení zahrnují vyšší vstřikovací tlak, nová turbodmychadla, výkonnější mazací a chladicí systémy a také upravený, lehčí výfukový systém, který vytváří ještě jasnější ztvárnění nezaměnitelné zvukové stopy M. S takovými úpravami je motor V8 schopen rozjet tento sportovní sedan do ještě vyšších dimenzí dynamických výkonů. Více než úprava motoru přiostřuje vysokovýkonný charakter nového BMW M5 kombinace motoru, pohonu M xDrive a 8stupňové převodovky M Steptronic. Tato kombinace posouvá dynamické jízdní zážitky na mnohem vyšší úroveň, než by dovolil samotný, relativně nízký nárůst výkonu.


Hardware a software s M specifickým nastavením. 
Hlavní mechanické součásti pohonu M xDrive jsou postaveny na základech inteligentního pohonu BMW xDrive a Aktivního M diferenciálu, zatímco unikátní přenos výkonu zaručuje M specifický software kontroly jízdní dynamiky. Pohonný systém byl zesílen, aby se dokázal vypořádat s vysokým točivým momentem, který více směřuje na zadní nápravu, a také s možností pohonu pouze zadní nápravy. Zatímco rozvodová skříň rozděluje porci točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy zcela plynule (v závislosti na požadavcích), Aktivní M diferenciál se stará o rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Tento aktivní kontrolní prvek je součástí systému M xDrive a jeho svorný účinek se může podle situace měnit v rozmezí od 0 do 100 %. Tím je zaručena vyšší trakce, agilita a ovladatelnost ve chvíli, kdy je vůz řízen velmi sportovním způsobem, případně na silnicích s měnícím se povrchem – tedy kdykoliv je potřeba. Vzhledem k tomu, že M xDrive zahrnuje M specifické řízení dynamiky, zásahy stabilizačního systému DSC přicházejí až v opravdu extrémních situacích. A obrovská síla motoru tak může být přeměněna na hnací sílu s prakticky nulovými ztrátami. Výsledkem všeho je to, že nové BMW M5 může být řízeno s ještě vyšší precizností a na řidičovy podněty reaguje citlivě a přímočaře. Díky tomu vyžaduje jen minimum korekcí řízení při jízdě na limitu.


Jízdní dynamika à la carte: 4WD, 4WD Sport nebo 2WD. 
Po každém nastartování je nové BMW M5 nastaveno v režimu s aktivovaným stabilizačním systémem DSC. Dokonce i v této základní konfiguraci, která zpočátku dovoluje určitou míru prokluzu zadních kol, aby umožnila agilitu, díky níž jsou modely M proslulé, nabízí systém pohonu M xDrive hmatatelné výhody v situacích, jako jsou například výjezdy ze zatáček. Sedan zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h nebo z 0 na 200 km/h v časech, před nimiž předchozí model bledne.
Řidiči s ještě větší chutí po sportovní jízdě si mohou vychutnat plný výkonnostní potenciál vozu volbou druhého nastavení: M Dynamic Mode (MDM) s režimem 4WD Sport systému M xDrive, který byl nastaven na ultra sportovní a dynamickou jízdu. Ve výsledku je nové BMW M5 mnohem agilnější než ve standardním nastavení a posílá více točivého momentu na zadní kola. MDM současně dovoluje větší prokluz kol, který řidiči umožní vozidlo poslat od kontrolovaného smyku, a naplno tak zažít mimořádnou agilitu nového BMW M5. To je ostatně typická vlastnost všech M modelů. Nástup přetáčivého smyku je neustále pod kontrolou a umožňuje plynule zvětšovat úhel vybočení zadní části. MDM přitom neustále, i v těchto situacích, bdí nad stabilitou a kontrolovaným chováním.



S deaktivovaným stabilizačním systémem DSC si lze vybírat ze tří režimů pohonu M xDrive (4WD, 4WD Sport a 2WD). V režimu 4WD je systém M xDrive nastaven neutrálně a nabízí optimální ovladatelnost a mimořádnou přilnavost. To se hodí zejména na horších nebo vyloženě špatných sinicích. Režim 4WD současně řidiči umožňuje prozkoumat dynamické vlastnosti nového BMW M5 s vypnutým stabilizačním systémem DSC.



Zvolením režimu 4WD Sport se změní nastavení M xDrive pro ještě větší agilitu a sportovnost. Mix absolutní preciznosti, skvělé ovladatelnosti a fenomenální přilnavosti, který tento režim nabízí, je bezpečnou cestou k jedinečné radosti z jízdy. Režim 4WD Sport byl naladěn ve spolupráci s vysoce zkušenými specialisty a je zaměřen na okruhové vyžití na suché trati.
S aktivovaným režimem 2WD nové BMW M5 nabízí zapáleným řidičům zážitek z jízdy s vysoce výkonným sedanem s pohonem pouze zadní nápravy. Přináší tak ryzí podobu radosti z jízdy, která ohromí svým jedinečným způsobem. Kombinaci neuvěřitelně agilního řízení, úžasného pocitu z jízdy a mimořádné ovladatelnosti lze připsat Aktivnímu M diferenciálu.
Koncept zobrazení a ovládání.



Na řidiče zaměřený kokpit nového BMW M5 má díky snížené přístrojové desce se samostatně stojícím kontrolním displejem ještě přehlednější rozdělení. M přístrojový štít se dvěma klasickými kruhovými ukazateli a červenými ručičkami obsahuje na levé straně rovněž další digitální rychloměr, zatímco je-li zapnutý Head-Up displej, napravo umístěný otáčkoměr je vybaven variabilním červeným polem s upozorněním na vysoké otáčky. Součástí celku jsou též světla indikující vhodnost změny převodového stupně. Uprostřed přístrojů řidič najde zobrazení aktuálně zařazeného převodového stupně, program řazení Shiftlogic, režim pohonu M xDrive a nastavení M1/M2, plus aktuálně zvolený režim pohonu a podvozku. Je-li aktivovaný Head-Up displej, na čelním skle se zobrazují klíčové informace, takže řidič je má okamžitě ve svém zorném poli. M zobrazení na Head-Up displeji bylo navrženo zcela nově, „M view“ nyní umožňuje v případě potřeby zobrazovat také navigační pokyny. Projekční plocha Head-Up displeje nového BMW M5 se zvětšila přibližně o 70 %.



Na přepracovaném voliči převodovky je umístěn třístupňový kolébkový přepínač pro volbu řadicích programů Drivelogic. Tlačítko P pro parkování vozu je také po ruce. Rychlostní stupně nové 8stupňové převodovky M Steptronic lze měnit v typickém M duchu pohyby voliče umístěného mezi sedadly nebo pomocí řadicích páček na volantu. K dispozici je také automatický režim D. Manuální režim S umožňuje vícenásobné podřazování, což má za výsledek výrazné zkrácení času potřebného k řazení při sportovních manévrech, jako je například prudké brzdění před zatáčkou.



M sportovní volant obsahuje stejně jako v případě předchozího modelu dvě samostatně programovatelná tlačítka M Drive (M1 a M2), která řidiči umožňují aktivovat dříve uložená nastavení. Tato tlačítka byla kompletně přepracována a jsou viditelně umístěna na volantu. To zaručuje, že jsou ještě lépe po ruce a v typickém M stylu nabízejí pohotové reakce. Spolu s nastavením pohonu M xDrive a programu řazení Drivelogic lze uložit také nastavení motoru a tlumičů, charakteristiku posilovače řízení Servotronic a zobrazování informací na Head-Up displej. Požadovaná nastavení lze ukládat pomocí menu iDrive. Zvolené nastavení M1/M2 řidiči zobrazuje ikona v hlavních přístrojích.



Krátký stisk tlačítka DSC na středové konzole aktivuje režim MDM (M Dynamic Mode) a dlouhý stisk stabilizační systém DSC zcela vypne. Je-li DSC vypnuto, na kontrolním displeji se současně zobrazí nastavení pohonu M xDrive. Navíc je nyní možné zvolit režimy 4WD, 4WD Sport či 2WD buď pomocí ovladače iDrive, nebo prostřednictvím dotykového displeje. Aktivovaný režim se zobrazuje v přístrojích a lze ho uložit jako součást nastavení M Drive.