CITROËN SLAVÍ 70 LET VOZU 2CV

slider-citroen-cv

Citroën na výstavě Rétromobile v roce 2018, která se konala od 7. do 11. února v Paříži, vzdával hold dvěma legendárním modelům.


Vozu 2CV, který byl představen v roce 1948 a slaví tedy 70. výročí, a vozu Méhari, uvedenému na trh před 50 lety, v roce 1968. Značka výjimečně využívá této příležitosti k vystavení předchůdce 2CV: prototypu z projektu „TPV“ (Toute Petite Voiture = Velmi malé auto)" z roku 1939. Na tato dvě výročí upozorňují také originální díla: dvě velké plastiky složené z dílů vozů uspořádaných ve tvaru licích rámečků známých z modelářství, podobných, jaká bývají v krabicích s maketami aut pro děti. Jen rozdíl: v měřítku 1:1, protože jde o skutečné díly vozů 2CV a Méhari!


 


70 LET VOZU 2CV, LIDOVÁ LEGENDA
Pařížský autosalon 1948. Citroën 2CV je představen prezidentu Vincentu Auriolovi a zcela ohromí přítomný dav. Někteří diváci se sice posmívají jeho zvláštnímu tvaru, ale ostatní v něm vidí vlastnosti, které ještě řadě vozů té doby chybí: jednoduchost, lehkost, mrštnost, komfort, univerzálnost, …
Od prvních dnů dává příval objednávek značce a jejím vizionářským designérům za pravdu.
Konstruktér Citroënu André Lefebvre vybavil vůz 2CV celou řadou technologií, které byly na svou dobu velmi důmyslné: přední pohon, dlouhozdvihové pružné pérování, dvouválcový vzduchem chlazený motor atd.


V ušlechtilém smyslu slova lidový vůz Citroën 2CV se stal skutečným společenským fenoménem: byl autem farmářů i farářů, otců od rodin i studentů. Čekala ho závratná 42letá kariéra, do roku 1990 se ho vyrobilo více než 5,1 milionů kusů (včetně dodávek). I dnes je „kachna“ ikonou automobilové historie a po celém světě sdružuje velké množství sběratelů.



TPV, předchůdce vozu 2CV (1939)
Vůz 2CV ohlašoval projekt TPV (Toute Petite Voiture = Velmi malé auto), který se zrodil v roce 1936. Cílem bylo udělat z auta běžný výrobek, užitečný k práci v zemědělství a přístupný lidovým vrstvám, a to v době, kdy byl automobil považován za luxus. Jednoduchost, skromnost a důmyslnost se měly spojit za jediným cílem: „přepravit čtyři osoby a padesát kilo brambor nebo soudek rychlostí až 60 km/hod.“ Výsledkem bylo auto, které nezatížené vážilo 370 kg a jeho cena byla třetinová oproti modelu 11 CV. Měl jen jediný světlomet, protože tehdejší legislativa nevyžadovala 2!
V roce 1939 bylo pro pařížský autosalon připraveno přibližně 250 předsériových kusů… Autosalon byl však kvůli vyhlášení války zrušen, vozy byly úmyslně zničeny nebo uschovány. Jen čtyři z nich přežily do dnešních dnů, z nichž jeden restaurovaný bude vystaven na Rétromobile. Tři ostatní byly nalezeny v roce 1994 v nepřístupné sýpce statku v testovacím centru společnosti Citroën ve Ferté-Vidame…



50 LET NEKOMFORMNÍHO VOZU MÉHARI
Květen 1968. V době, kdy celá generace demonstruje v ulicích za větší svobody, odhaluje Citroën model určený pro volný čas: Méhari. Tento atypický kabriolet postavený na platformě vozu Dyane 6 působil na silnicích té doby téměř jako UFO. Důvodem byl jeho obdivuhodný vzhled – svěží, uvolněný a bez předsudků – který převrátil principy tradičních kabrioletů.
Multifunkční, praktický a úsporný Citroën Méhari byl ideálním společníkem pro výlety na pláž. Přispívá k tomu zejména důvtipná karoserie z plastu ABS, díky níž byl velmi lehký (525 kg), odolný vůči korozi a bylo možné ho celý umýt hadicí. Tento malý Citroën byl nezvyklý, současně díky své velké prostornosti a svěžím barvám uživatelský přívětivý a optimistický a okamžitě se setkal s velkým úspěchem.
Citroën Méhari se jako symbol svobody a jednoduchého a bezstarostného života stal rychle společenským fenoménem. Prosadil se i ve filmu (zejména ve velmi oblíbené „četnické“ sérii s Louisem de Funès) a v závodech rallye (Liège-Dakar-Liège v roce 1969, Paříž-Kábul-Paříž v roce 1970 atd.).
Jeho výroba trvala téměř 20 let až do roku 1987, bylo vyrobeno 145 000 kusů.



DVĚ ORIGINÁLNÍ DÍLA VYVOLÁVAJÍCÍ STESK PO VOZECH 2CV A MÉHARI!
Celá generace si vozy 2CV a Méhari často spojuje se vzpomínkami z dětství, a proto se výročí těchto dvou automobilových ikon oslavuje i prostřednictvím umění! Oba modely rozložené na díly zde oslavují dvě monumentální díla Stéphana Gillota.
Tento umělec, mimo jiné televizní režisér, byl jako dítě fascinován maketami aut. Dnes se baví tím, že svou fantazií oživuje průmyslové předměty z minulosti, s nimiž je spojen stesk a nostalgie, rozřezává je a s pomocí uměleckého zámečníka z nich vytváří plastiky ve tvaru licích rámečků známých z modelářství. Takto rozložené předměty umístěné na plocho působí, jako by byly vytaženy z nové modelářské krabice a čekaly, až jim někdo vdechne nový život. Zatímco tradiční makety jsou ale zmenšené a skládají se z nových dílů, díla Stéphana Gillota jsou v měřítku 1:1 a tvoří je skutečné díly, které v sobě nesou bohatou historii. Umělec podobným principem loni v říjnu vytvořil výstavu v pařížském divadle Théâtre de la Madeleine, kde vystavil 12 takto rozložených výrobků, od mopedu značky VéloSolex po stolní fotbal firmy Bonzini.
Citroën na výstavě Rétromobile vystavil umělcovu vizi legendárního vozu Méhari a nejnovější dílo, 2CV. Díky této alegorii dětství vyvolává takto rozložený pohled na oba slavné modely reminiscence jako vystřižené z Proustova románu.