Fiat 124 Spider slaví padesáté narozeniny

fiat_spider

 


Vůz byl 3,97 metru dlouhý a styl jeho exteriéru byl moderní, nikoliv ale extravagantní a disponoval skvělými proporcemi. Elegantní boky se zvyšovali k zadním blatníkům, které stylisticky korespondovali s těmi předními. Přední část byla nízká a kompaktní a disponovala zapuštěnými světlomety. Vstup vzduchu měl originální šestiúhelníkový tvar, nárazníky byly ostřeji řezané a oddělené od blatníků. Zadní část byla charakteristická dvěma šikmými žebry, která vytvářela konkávní linii navazující na profil víka zavazadlového prostoru. Stručně řečeno, Fiat 124 Spider vyjadřoval špičkový styl a proporce své doby. V expozici značky Fiat v listopadu 1966 vedle něj pózovali dvě vítězky soutěže krásy a herečka Marisa Solinas. Vůz měl zadní okno Vinilite, dvě boční okna se pak stahovala při sklopení střechy. Velká prosklená plocha pochopitelně zaručovala skvělý výhled všemi směry. Výtečná byla také aerodynamika, a to nejen v městském provozu, ale i při dálničních rychlostech. Tvar oken a čelního okna, jako i detaily na klikách, světlometech, sedadlech či barvy, to vše bylo výsledkem velmi pečlivého výzkumu zaměřeného na praktičnost a eleganci. Interiéry byly velmi pečlivě zpracované a vybavené anatomickými sedadly, dřevěnými doplňky a kompletně vybaveným panelem s kontrolními ukazateli: rychloměrem, elektronickým ukazatelem tlaku oleje, ukazatelem teploty chladicí kapaliny a elektronickým tachometrem.


 


Verze Spider měla rovněž pohon zadních kol a byla osazena motorem 124AC.000. Jednalo se o řadový čtyřválec s vrtáním 80 mm a zdvihem 71.5 mm a zdvihovým objemem 1438 cm3. Motor byl brilantní také proto, že měl dva vačkové hřídele a ventily uspořádané do V. Díky výkonu 90 k při 6500 ot./min poskytoval vozu maximální rychlost 170 km/h. K jeho dalším typickým rysům patřily dvojitý stojatý karburátor nebo dvojitý olejový systém zaručující lepší mazání a větší životnost. Některé další prvky pak vůz řadili mezi prémiové sportovní vozy: pětistupňová převodovka ve standardu, radiální pneumatiky a sportovní dvouramenný volant. Ten byl později propojen s převodkou řízení s dvoudílným sloupkem volantu pro lepší ovladatelnost. Elegantní styl, skvělý výkon motoru, stabilita a bezpečnost - čtyři kotoučové brzdy s podtlakovým posilovačem a panhardská tyč pro lepší stabilitu v zatáčkách - vedli k prodejnímu úspěchu už od prvních měsíců prodeje. Model 124 Spider se prodával za 1 550 000 lir, tedy přibližně o půl milionů dráž než sedan. Litá kola Cromodora a hard top byly za příplatek 65 000 lir. Do roku 1969 bylo vyrobeno přibližně 25 000 vozidel první série.