Fiat 500 Vintage ’57

fiat

 


Pro tuto akci si Fiat snad ani nemohl vybrat lepší místo. Historická budova totiž od roku 1963 hostí stálou expozici prezentující vznik a také technologický, sociální a hospodářský rozvoj značky Fiat. Nacházejí se zde také expozice, které jsou neodmyslitelně spjaté s kultovní pětistovkou, například montážní linka továrny v Mirafiori z padesátých let či kancelář Dante Giacosy, inženýra, který v roce 1957 stvořil nový model 500.


 


Nová speciální série Vintage '57, která bude k dispozici pouze v provedení hatchback, je charakteristická výrazným retro vzhledem, který připomíná určité charakteristické rysy předchůdce. Jedná se například o pastelovou modrou barvu, nyní v kombinaci s bílou střechou a spoilerem, a kožené čalounění Poltrona Frau v odstínu Tobacco nebo hnědém Terra di Siena. Vůz je zušlechtěn historickými logy Fiat na karoserii a volantu, bílým přístrojovým panelem a 16palcovými litými koly v kombinaci bílé barvy a chromu, která připomínají historická kola.


 


Nový model 500 Vintage '57 bude na evropském trhu nabízen ve dvanácti odstínech karoserie, s řadou motorizací a bohatou standardní a volitelnou výbavou, které naplní potřeby zákazníků všech zemí. Zákazníci v regionu EMEA budou moci volit mezi zážehovými motory 1.2 69 k, 0.9 TwinAir 65 k, 0.9 TwinAir 85 k a 0.9 TwinAir 105 k nebo vznětovým přeplňovaným motorem 1.3 Multijet 95 k.


 


Nový model, který se může pochlubit skutečně bohatou výbavou, doplňuje řadu Fiat 500 modelového roku 2015, která nyní zahrnuje dvě karosářské verze (hatchback a kabriolet), čtyři stupně výbavy (Pop, Lounge, S a Vintage '57), dvě převodovky (manuální nebo automatizovanou Dualogic) a šest motorizací (kromě pohonných jednotek dostupných pro řadu Vintage '57 zahrnuje navíc dvoupalivový agregát 1.2 69 k EasyPower spalující benzin a LPG).


 


Nový Fiat 500 Vintage '57 je dokonalou poctou legendárnímu Cinquinu, jak je pětistovka ve své zemi správně označována, které v letech 1957 až 1975 zásadním způsobem přispělo k motorizaci rychle se rozvíjející země. Původní pětistovka se stala doslova kultovním modelem, jehož se prodalo kolem 3,9 milionu. Automobil byl poměrně spartánský, avšak dokonale naplňoval potřeby mobility, to vše na méně než třech metrech délky. Model 500 z roku 1957 byl osazen úsporným dvouválcem o objemu 479 cm3 a výkonu 13 koní a dosahoval nejvyšší rychlosti 85 km/h, což byl v dané době celkem pozoruhodný výkon.


 


Během osmnácti let těžil model 500 z četných technických modifikací a nové výbavy, nikdy však neztratil nic ze své zajímavosti. Ještě před uvedením nástupce pod označením Fiat 126 byl v roce 1972 uveden poslední model řady 500, tzv. model R, který se následně dočkal až 340tisícové série. Navzdory měnící se době bylo i toto poslední provedení velmi úspěšné. Nicméně ani to neznamenalo konec řady 500.


 


Padesát let po představení původního modelu, tedy v roce 2007, zahájil Fiat novou cestu do budoucnosti a představil zcela nový model 500. Vůz se stal dokonalým vyjádřením filozofie značky Fiat, jejímž cílem je zpřístupnit moderní technologie a výbavu široké veřejnosti, a to prostřednictvím cenově dostupného řešení. Zatímco model 500 v roce 1957 tento segment vozidel založil, nová pětistovka jej v roce 2007 zcela přetvořila. Novinka se ostatně mohla pochlubit i řadou prvenství.


 


Vůbec poprvé v daném segmentu nabízel model 500 širokou paletu motorizací, které splňovaly přísné emisní normy vlastně ještě dříve, než vešly v platnost. Fiat 500 tak splňoval emisní normu Euro 5 už při svém představení. Stal se také prvním kompaktním vozem - jen 3,5 metru dlouhým -, který získal pětihvězdičkové ohodnocení EuroNCAP, byl prvním vozem vybaveným sedmi airbagy ve standardu a volitelně nabízel elektronickou kontrolu stability v rámci celé řady. Robustní konstrukce vozu, aktivní a pasivní bezpečnost a také bohatá výbava přitom neměly negativní vliv na cenu. Bezpečnost na prvním místě představovala pro Fiat zcela zásadní strategii.


 


Model 500 se ukázal být velmi dobrou živnou půdou pro mnoho nových myšlenek. Byl prvním vozem, který byl vybaven dvouválcovým motorem TwinAir, prvním modelem značky Fiat, jehož název se stal logem, a byl také prvním vozem dané třídy nabízejícím široké možnosti personalizace.


 


Tento model je od roku 2007 vyráběn v Polsku a od roku 2010 v mexické Toluce. Nabízen je na více než sto trzích světa a je produktem, který vrací značku Fiat na americký trh. Tento globální model k dnešnímu dni překonal hranici 1,5 milionu vyrobených vozů. Tajemství jeho celosvětového úspěchu spočívá ve schopnosti se neustále vyvíjet a hledat nové interpretace, počínaje Abarthem 500 (2008) přes verzi 500 GQ (2013) až po nejnovější verzi 500 Ron Arad Edition, novou limitovanou edici, která je oslavou spolupráce mezi Fiatem 500 a jedním z nejvýznamnějších světových designérů. Úspěch řady 500 tkví ale také ve schopnosti objevovat nová území, vytvářet sympatickou a dostupnou rodinu vozidel, které zaručují maximální možnost volby a použití. Výsledkem jsou modely 500L (2012), 500L Trekking, 500L Living (2013) a zcela nový 500X (2014).


 


Štafetu nyní přebírá speciální série 500 Vintage '57, která vzdává hold ikoně z roku 1957 a potvrzuje nesporné prvenství značky Fiat v tomto segmentu.