Golf I – průkopník

wv-golf-1

První Golf ze sériové výroby sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v březnu 1974 a od května byl k dispozici u prodejců značky Volkswagen.


Tam, kde po dlouhá desetiletí dominoval Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol, začala definitivně nová epocha s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Krátce před tím vykročilo tímto směrem sportovní kupé Scirocco společně s modelem Passat, představeným již v roce 1973. S modelem Golf přešel Volkswagen na novou techniku pohonu také v segmentu s nejvyšším objemem prodeje.


 


Milníky modelové řady Golf I:


1974: Debut prvního modelu Golf
1976: 500 000. Golf v březnu
1 000 000. Golf v říjnu
První Golf GTI
První Golf se vznětovým motorem
1978: 2 000 000. Golf v červnu
Debut americké verze Rabbit v červenci
1979: 3 000 000. Golf v září
První Golf Cabriolet
Debut lehkého užitkového vozu Caddy
Facelift
1982: 5 000 000. Golf v únoru
První Golf s přeplňovaným vznětovým motorem (GTD)
1983: Konec výroby první generace v západní Evropě po 6,99 milionu vyrobených vozů


Golf I, navržený italským designérem Giorgettem Giugiarem, musel splnit nesmírně velká očekávání. Byl totiž nástupcem do té doby nejúspěšnějšího automobilu na světě, legendárního Brouka s více než 21,5 milionu vyrobených vozů. A na jeho úspěchy měl navázat. První Golf však přesvědčil moderní koncepcí pohonu s vysokou úrovní bezpečnosti, velkorysým vnitřním prostorem se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a v neposlední řadě i designem. Díky tomu byl již v říjnu 1976 oslavován miliontý Golf.


Volkswagen tehdy o své novince napsal: "Golf nabízí maximum využitelného prostoru a bezpečnosti. Je nekompromisně praktický. Díky nízko umístěné spodní linii bočních oken poskytuje skvělý přehled všemi směry a svažující se kapota motoru ponechává volný výhled na vozovku až těsně před vůz. Hluboko dolů protažené zadní okno zaručuje bezproblémové couvání." A tak je tomu dodnes.


Stejně jako všechny následující vozy Golf byla i první generace zrcadlem technického pokroku a automobilových trendů své doby. Volkswagen například zahájil dynamizaci této třídy prvním modelem Golf GTI (1976). V roce 1979 vnesl Volkswagen s modelem Golf Cabriolet - po určitou dobu nejprodávanějším otevřeným automobilem na světě - svěží vítr do třídy, která byla již v této době lidově nazývána třídou Golfu. Celkem bylo vyrobeno 6,99 milionu vozů první generace modelu Golf, včetně všech derivátů, jako byl Cabriolet nebo v té době konstrukčně shodná Jetta. Golf se tak etabloval jako důstojný nástupce Brouka.