Koncept Nissan Xmotion spojuje moderní technologie a japonské umění

nissan-xmotion-chladic

Nový koncept Nissan Xmotion staví na dlouhé historii špičkových crossoverů a SUV této značky, včetně nedávno uvedených vozů Nissan Kicks a Rogue Sport.


Představuje objevování nového designového prostoru pro další potenciální přelomové kompaktní SUV.

Koncept Xmotion, který byl představen na letošním autosalonu North American International Auto Show, nese výrazné rysy tradičního SUV – vysoký postoj, proporce vysoce praktického vozu a zesílené blatníky obklopující kola a pneumatiky do každého terénu. Přesto však koncept Xmotion (vyslovovaný jako „krosmoušn“) v sobě spojuje japonskou kulturu a tradiční řemeslné dovednosti s praktičností v americkém stylu a novou generací technologií Inteligentní mobility Nissan.

„Koncept Xmotion je studií toho, jak mohou zdánlivě nesourodé prvky získat díky koexistenci sílu a důraz,“ uvedl Alfonso Albaisa, senior viceprezident pro globální design společnosti Nissan Motor Co., Ltd. „Koncept čerpá inspiraci z japonské estetiky a výrobních metod předávaných z generace na generaci. Zároveň nabízí moderní účelnost nezbytnou pro řidiče v nepříliš vzdálené éře propojených a autonomních crossoverů.“



Exteriér konceptu Xmotion: odolný, a přitom sofistikovaný

Koncepty jsou pohledem do budoucna, způsobem, jak v prostoru vyjádřit sen. A jako náhled na novou generaci crossoverů a SUV značky Nissan vyzařuje exteriér konceptu Xmotion odvážný charakter – něco, co jeho designéři nazývají „účelná síla“.

Vůz působí dojmem, že karoserie chrání interiér a posádku vozidla. „Vnější vrstva“ koncepce Xmotion je ochranným brněním pevných základů a podstaty vozidla, které je odhaleno v předních a zadních spodních náraznících a v bočních prazích a naznačuje jeho vrozenou odolnost.

„Exteriér konceptu Xmotion je velice dynamický, s velmi klínovitými tvary. Výrazné blatníky jsou hladké a emotivní, a přitom velice elegantní,“ vysvětluje Alfonso Albaisa. „V tom se tento design liší od tradičního SUV se západním vlivem. Koncept Xmotion ztělesňuje tichou dynamiku a čistotu, které mu dávají velice jedinečný charakter.“

Nová úroveň designového jazyka značky Nissan

Již při prvním pohledu na nový koncept Xmotion jsou okamžitě patrné charakteristické designové prvky Nissanu, od dravé mřížky chladiče, prolisy, až po světlomety ve tvaru bumerangu.

Mřížka chladiče V-motion, představená původně jako motiv široce oblíbeného crossoveru Nissan Murano třetí generace, se dočkala vyladění a úpravy pro téměř všechny současné modely značky Nissan. Navíc dostala nové, více trojrozměrně působící provedení.

Pro koncept Xmotion byla mřížka chladiče V-motion propracována ještě více – je širší, hlubší a působivější než předtím. Tato nová forma dokonce inspirovala i samotný název konceptu Xmotion a připravuje půdu pro její použití v sériově vyráběných crossoverech a SUV v další dekádě.

Působivý tvar a vzezření mřížky dále posilují nové designové prvky: horizontální lišty inspirované japonskou architekturou, které svým ostře řezaným provedením připomínajícím ostří a tmavě karbonovou barvou s vysokým leskem završují dramatický vzhled mřížky.

Designové téma ostrých hran přenáší koncept Xmotion i do své interpretace pro Nissan charakteristických světlometů ve tvaru bumerangu, které nyní připomínají ostří z kované oceli. Ve světlometech jsou všechny funkce integrovány do jediné jednotky – dálková světla, potkávací světla, směrovky a obrysová světla. Intenzita a barva světla se mění podle funkce.

Unikátní design zadních světel byl inspirován detaily a srdečností japonských vyřezávaných skládaček kumiko. Ve skutečnosti je struktura světel optickou iluzí vytvářenou technologií hologramu.

Inovativní boční prvky ve tvaru U po stranách konceptu Xmotion propůjčují vozu výrazný skulpturální charakter a zároveň vytvářejí plynulý, nerušený vizuální proud od předních k zadním blatníkům. Předěly jsou velmi ostré a hluboké, a přitom navozují dojem ladného, decentního a tichého pohybu.

„Boky vozu ve tvaru U představovaly velkou výzvu – udržet tento tvar při přechodu z jednoho povrchu na druhý,“ vysvětluje Alfonso Albaisa. „Stálo nás to spoustu práce na zkušebních hliněných modelech, abychom dosáhli tohoto vzhledu.“

S efektní jednoduchostí konceptu Xmotion kontrastují odolná, kovaná kola a pneumatiky do každého terénu. Podobně jako je tomu v celém vozidle, i kola – inspirovaná vzhledem obráběcích nástrojů – tvoří s pneumatikami do každého terénu jeden ucelený kus. Dezén pneumatiky fyzicky navazuje na 21“ hliníková kola.

Vzniká tím dojem, že se pneumatiky stávají součástí kola a ráfky přivrácené k bočnicím pak vypadají větší, než ve skutečnosti jsou. Pneumatiky byly vyvinuty ve spolupráci s firmou Michelin a mají samonosnou konstrukci.