Leon na Transsibiřské magistrále

foto-seat-leon

Z Moskvy až do Vladivostoku. Vzdálenost více než 9000 kilometrů překonávají vlaky na legendární Transsibiřské magistrále.


Stejně dlouhá by byla nepřetržitá řada více než dvou milionů dosud prodaných vozů SEAT Leon. Krátce před uvedením čtvrté generace se ohlížíme na evoluci jednoho z hlavních pilířů společnosti SEAT.


Vzestup modelu i značky


Leon nejenže překonal hranici dvou milionů prodaných vozů, ale také dosáhl konstantního růstu v průběhu tří generací. Aktuálně prodávaná generace, představená v roce 2012, má na svém kontě více než jeden milion prodaných vozů. To je dvojnásobek prodeje, jehož dosáhla první generace (uvedená na trh v roce 1999, s celkem 534 797 prodanými vozy), a o třetinu více než u druhé generace (prodej od roku 2005 a 675 915 prodaných vozů).


K rychlému růstu španělského kompaktního vozu přispěly mimo jiné nové trhy a rozšíření produktové řady, zahrnující také kombi a jeho variace, jako je Leon X-Perience. Podobný růst prožívá i značka SEAT, jejíž prodeje od roku 2010 vzrostly o 60 %.


Z Martorellu do světa


První generace modelu Leon se prodávala na 43 trzích v porovnání s 48 trhy, na nichž je nabízena současná generace. Mezi nové země patří například Alžírsko, Ukrajina a Ázerbájdžán. Nejvzdálenější destinací pro model Leon je Nový Zéland, na němž byl prodej kompaktního bestselleru zahájen v roce 2017.


Vývoz značky SEAT intenzivně roste v důsledku mezinárodní diverzifikace a nyní směřuje na exportní trhy více než 80 % její výroby. Podobný podíl platí také pro Leon. Tuto globalizaci ilustrují prodejní výsledky z hlavních trhů společnosti. V případě první generace tvořilo Španělsko 38 % prodeje. V současnosti se tento ukazatel snížil na 20 %.


Opačný vývoj se odehrál v Německu. Podíl tohoto trhu na celkových prodejích modelu Leon vzrostl z 13 % u první generace na 24 % u současné generace. Velká Británie je dalším příkladem mezinárodní expanze, jež se týká také značky SEAT. Na ostrovním trhu byl prodán více než dvojnásobný počet vozů současné generace v porovnání s první generací (132 684 vozů do srpna 2019 v porovnání s 50 740 vozy).


Stvořen v Barceloně


První tři generace kompaktního modelu SEAT byly navrženy, vyvinuty a vyráběny v Martorellu (Barcelona). Design první generace navrhl italský designér Giorgetto Giugiaro, druhá generace je z pera Waltera da Silvy a Alejandro Mesonero-Romanos měl na starosti třetí generaci. Španělský designér nese odpovědnost také za vdechnutí života čtvrté generaci tohoto modelu.


Nejvýkonnější: Dynamika byla vždy charakteristickým znakem vozů SEAT, a v ještě větší míře to platí pro Leon. SEAT Leon Cupra R je aktuálně nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem značky. Jeho motor poskytuje nejvyšší výkon 310 k. Dokonce již při své premiéře v roce 1999 se SEAT Leon stal do té doby nejvýkonnějším modelem v historii společnosti, a to díky motoru o výkonu 180 k, 6stupňové převodovce a pohonu všech kol.


Historie v motoristickém sportu: SEAT Leon se stal mistrem světa v závodech cestovních vozů WTCC (World Touring Car Championship) v letech 2008 a 2009 a také prvním výrobcem automobilů, který tento titul získal se vznětovými motory.


Rekord na závodním okruhu: SEAT Leon Cupra, za jehož volantem seděl Jordi Gené, překonal v roce 2014 rekord v kategorii automobilů s pohonem předních kol na Severní smyčce Nürburgringu v Německu, a to časem 7:58 min. O rok později se stal Leon ST CUPRA nejrychlejším rodinným kombi na tomto legendárním závodním okruhu časem 7:58,12 min.