MITSUBISHI ECLIPSE CROSS

slider-eclipse

Na Ženevském autosalonu 2017 ohlásil Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zásadní obrat v podobě zbrusu nového kompaktního SUV „Eclipse Cross“.


Zde uváděno ve světové premiéře – prvního zástupce nové generace vozů Mitsubishi Motors, který by měl přispět k naplnění plánu MMC postupně v Evropě zaujmout roli téměř výhradního dodavatele vozů SUV.
Model Eclipse Cross jako takový by měl napomoci rozšířit zákaznickou základnu Mitsubishi Motors zcela novým směrem v rámci značky, po boku současných i budoucích modelů ASX a Outlander. Stavět by přitom měl na pěti hlavních produktových pilířích, kterými jsou:
• Design
• Japonské řemeslné zpracování
• Jízdní dynamika
• Promyšlené obestavění prostoru
• Pokrokové vlastnosti a funkce


SUV ve stylu kupé s ostrými rysy a neméně ostrými jízdními kvalitami slavnostně uvádí nový designový jazyk MMC a současně přináší do tohoto automobilového segmentu celou řadu nových pokrokových vlastností a funkcí.
Eclipse Cross se nejprve začne dovážet do Evropy, a to v posledním kvartálu roku 2017 (u prodejců by se měl objevit koncem roku 2017/počátkem roku 2018, v závislosti na konkrétním trhu). Teprve poté se uvede v Japonsku, Severní Americe, Austrálii a dalších regionech.


 


Pro požitek za volantem
Pokud forma následuje funkci, pak nesmíme zapomínat ani na funkci kvůli samotnému vzhledu: u modelu Eclipse Cross se konstrukční oddělení MMC zaměřilo na to, aby SUV kupé dokázalo nabídnout i výtečnou jízdní dynamiku, odpovídající označení ‘kupé’:



- Vysoká tuhost karoserie: Model Eclipse Cross byl obdařen velmi tuhým skeletem karoserie, což je základní podmínka každého vozu, který má přinášet požitek za volantem.
Z mnoha použitých konstrukčních řešení jmenujme tříbodovou výztuhu mezi levou a pravou věží vzpěr, která bude standardně použita u všech provedení tohoto modelu, nebo speciální výztuhy v motorovém prostoru pod čelním oknem, pouzdra pružin atd. Zvolené nastavení přináší přímější zpětnou vazbu od řízení a zvyšuje stabilitu za rychlejší jízdy v přímém směru.
Další konstrukční spoje se v široké míře objevily v oblasti dveřních otvorů, kolem otvoru výklopné zádě a podběhů zadních kol. Výsledkem je vyšší torzní tuhost, což znamená přímější zpětnou vazbu od volantu a vyšší kvalitu jízdy díky menším vibracím.



- Pečlivě odladěný podvozek: Přední i zadní tlumiče v modelu Eclipse Cross používají rychle reagující zpětné ventily, které přinášejí kvalitnější tlumení sil, včetně konstrukce s pružinami pérování, které účinně přispívají ke stabilitě celého systému odpružení. Nasazením tenčích sedel u pružin předních ramen a natočením těchto sedel se podařilo dosáhnout vyšší linearity změn zatížení při stlačování. To zlepšuje jízdní stabilitu v přímém směru i zpětnou vazbu od řízení.
U zavěšení zadních kol se používají vsazená pouzdra horních i spodních vodicích ramen a ramena pro nastavení úhlu sbíhavosti kol. Díky své nízké tuhosti pohlcují pouzdra více rázů od povrchu vozovky při odskakování kol, a výrazně tak potlačují nepříjemné vibrace za jízdy v přímém směru. Zavěšení zadních kol vykazuje vyšší tuhost vůči příčným silám v zájmu přesnějšího řízení a přímější zpětné vazby od volantu i vyšší stability celého vozidla.



- Integrovaný stabilizační systém S-AWC: Systém S-AWC vlastní konstrukce Mitsubishi Motors lze ve stručnosti popsat jako zastřešující technologii, která pokrývá nejrůznější varianty téhož principu v závislosti na technickém řešení jednotlivých modelů vozidel. Bez ohledu na typ vozidla vždy slouží k regulování hnacích a brzdných sil všech čtyř kol, zejména rozdělováním točivého momentu mezi levými a pravými koly vozidla.
Systém 4WD v podstatě dodává optimální točivý moment na zadní kola na základě otevření škrticí klapky, rychlosti vozidla a jízdních podmínek.



Systém S-AWC pak v modelu Eclipse Cross s pohonem 4WD využívá aktivní kontrolu stáčení kolem svislé osy vozidla, aktivovanou brzdovým pedálem. Díky tomu dokáže S-AWC přesně vyhodnocovat pokyny od řidiče a chování vozidla pomocí informací ze senzorů soustavy řízení, rychlosti stáčení vozidla, hnacího momentu, brzdné síly a rychlosti otáčení kol. Na základě zpětné vazby od senzorů rychlosti stáčení pak S-AWC dodává potřebný moment zatáčení příslušným komponentám soustavy tak, aby vozidlo co nejpřesněji následovalo záměry řidiče při otáčení volantem. Systém S-AWC zajišťuje přesnější projíždění zatáček, vyšší jízdní stabilitu v přímém směru nebo při změnách jízdního pruhu, stejně tak jako lepší ovladatelnost na kluzkém povrchu.



V modelu Eclipse Cross je systém S-AWC navíc vybaven třemi jízdními režimy, mezi nimiž lze přepínat voličem na středovém panelu:
• Za běžných podmínek systém 4WD používá k regulování hnacího momentu režim AUTO pro optimální spotřebu paliva; pokud vůz najede na kluzký povrch nebo zaznamená horší záběrové schopnosti, automaticky se přivádí vyšší točivý moment na zadní kola kvůli zvýšení jízdní stability.
• Režim SNOW (Sníh) je určen pro zasněžené cesty nebo jiné kluzké povrchy.
• Režim GRAVEL (Štěrk) nabízí schopnosti plného pohonu 4WD v obtížnějším terénu, na špatných cestách nebo při uvíznutí vozidla v bahně či sněhu.



V závislosti na konkrétním trhu se bude Eclipse Cross nabízet i ve variantě 2WD (s pohonem předních kol).
- Zbrusu nový přeplňovaný benzínový motor 1,5 litru s přímým vstřikováním paliva: Mitsubishi Motors vyvinula zbrusu nový maloobjemový benzínový čtyřválec, který nabídne výborné jízdní schopnosti i zajímavou spotřebu paliva.
Nová jednotka 1,5 litru přináší lepší točivý moment za nízkých až středních otáček (v porovnání se současnými benzínovými motory 2,0 nebo 2,4 litru od MMC) a vykazuje příkladně plochou křivku točivého momentu v celém rozsahu otáček. Motor také okamžitě reaguje na pokyny od plynového pedálu, na čemž se podílí hlava válců se začleněnými výfukovými svody, proměnné časování sacích i výfukových ventilů ‘MIVEC’ a kompaktní turbodmychadlo s elektronickým řízením klapky rozvodu výfukových plynů.



Díky přesnému řízení vstřikování paliva do válců a sacího kanálu podle jízdních podmínek motor vykazuje vynikající spotřebu paliva a úroveň produkovaných emisí (hodnoty budou potvrzeny později – homologace pro EU právě probíhá).
- Modernizovaný naftový motor 2,2 litru: Další vývojová varianta současné jednotky 4N14 od MMC pro Eclipse Cross přináší výrazné snížení třecích sil pohyblivých dílů a podstatné zlepšení odezvy soustavy vstřikování.
Provedená opatření přinesla nižší spotřebu paliva, čistší výfukové emise, nižší mechanickou hlučnost a vyšší výkon. Dále se snížením hmotnosti pístů, ojnic a klikového hřídele podařilo dosáhnout hladší a lineárnější akcelerace v celém rozpětí otáček.
- Převodovka CVT se sportovním režimem řazení a osmi virtuálními stupni: Nová převodovka nabízená v kombinaci s benzínovým motorem 1,5 litru disponuje režimem Sport s ručním ovládáním. Sportovní režim s osmi krátce odstupňovanými převody pokrývá širší rozpětí převodových poměrů pro maximální zužitkování potenciálu motoru.
Systém řízení převodovky CVT využívá řazení s převodem do rychla s cílem potlačit zdánlivě váhavý projev, zpravidla vykazovaný ústrojími typu CVT, kdy otáčky motoru rostou z pohledu řidiče rychleji než činí nárůst rychlosti. Logika řazení do rychla přispívá k pocitu mohutnější akcelerace s využitím krátké jemné změny hnací síly, kdy ústrojí CVT vyvolává podobné pocity jako při řazení klasické automatické převodovky.
- Osmistupňová automatická převodovka: V souladu s požadavky zákazníků se naftový motor 2,2 litru nabízí v kombinaci s novou osmistupňovou převodovkou, která disponuje širším rozpětím krátce odstupňovaných převodů, a přináší tak lepší jízdní schopnosti, nižší spotřebu a vyšší kultivovanost jízdy.
Nasazení olejového čerpadla s elektromagnetickým ventilem kromě toho dovoluje hladký rozjezd po zastavení motoru (na podporu funkce vypínání motoru), což opět přispívá k lepší spotřebě paliva.
V závislosti na konkrétním trhu a provedení se Eclipse Cross s benzínovým motorem 1,5 litru bude nabízet i se šestistupňovou manuální převodovkou.


 


Nabídka bezpečnostních technologií
Eclipse Cross v souladu s požadavky zákazníků přináší kompletní škálu nejmodernějších bezpečnostních technologií MMC (nabídka se odvíjí od konkrétního trhu a provedení). Bezpečnostní systémy vycházejí ze strategie nasazení senzorů různého typu ke sledování celého okolí vozidla; vůz tak dokáže předvídat potenciálně rizikové situace a pomáhá řidiči se jim vyhnout:
- Systém zmírňování následků čelní kolize: První uváděný systém používá kameru, laserový radar a radar pracující v pásmu milimetrových vln k rozpoznávání vozidel nebo chodců vpředu. Pokud vůz zaznamená riziko nehody, varuje řidiče zvukovým signálem a pomáhá mu zmírnit případné škody, případně se nehodě zcela vyhnout automatickým použitím brzd (v závislosti na situaci).



- Varování při opuštění jízdního pruhu: Další systém upozorňuje řidiče v případě, že zaznamená nechtěné vybočování vozidla z daného jízdního pruhu.



- Systém pro sledování mrtvých úhlů s asistentem pro změnu jízdního pruhu a systém monitorování provozu za vozidlem: V tomto případě systém upozorní řidiče na jiná vozidla blížící se zezadu po jedné či druhé straně a pomáhá mu při přejíždění mezi pruhy nebo při couvání.



- Adaptivní tempomat: Čtvrtý uváděný systém využívá milimetrový radar ke sledování odstupu za vozidlem jedoucím vpředu a pomáhá zpomalit Eclipse Cross v souladu s rychlostí vpředu jedoucího vozidla. Když se vozidlo vpředu rozjede z místa nebo zrychlí, stačí lehce se dotknout akceleračního pedálu nebo ovladače, aby vůz opět srovnal rychlost jízdy (v mezích povolených zákonem).



- Ultrazvukový systém proti nechtěnému zrychlení vozidla: Páté zde uváděné inteligentní bezpečnostní řešení reguluje výkon motoru tak, aby se zamezilo náhlé akceleraci z místa v případě, že se vpředu nachází jiné vozidlo či překážka a řidič omylem zaměnil plynový a brzdový pedál nebo sešlápl pedál plynu příliš intenzivně či rychle.



- Automatické přepínání dálkových světel (AHB): Systém ‘AHB’ sleduje světlomety a mlhová světla vozidel přijíždějících v protisměru, stejně tak jako uliční osvětlení a úroveň okolního světla; v závislosti na zjištěných informacích automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly.



- Funkce všesměrového sledování se zobrazováním vozidla z ptačí perspektivy: Kolem vozidla je několik kamer zprostředkujících 5 různých pohledů: na situaci vpředu, vzadu, po stranách (vpravo a vlevo) a shora, resp. zobrazení z ptačí perspektivy (360°), což pomáhá zejména při parkování v úzkých prostorách, navíc s asistencí vodicích čar zobrazovaných na displeji podle otáčení volantem. Tento chytrý parkovací asistent je ještě doplněn sadou senzorů v rozích vozidla.



- Elektrická parkovací brzda a pomocník pro rozjezd v kopci: Po aktivaci této funkce vůz zůstane nehybně stát i po uvolnění brzdového pedálu. Automaticky se deaktivuje v okamžiku, kdy řidič sešlápne akcelerační pedál.
SPECIFIKACE (specifikace pro EU)