Nissan GT-R ovládaný jako první na světě herní konzolí

nissan-gtr

Společnost Nissan GB vytvořila dokonalý vůz na dálkové ovládání pro hráče – GT-R/C.

Na oslavu uvedení hry Gran Turismo Sport v Evropě 18. října a 20 let zapojení společnosti Nissan do herní série Gran Turismo byl jednorázový projekt výrazně upraven tak, aby bylo možné jej zcela ovládat konzolí PlayStation®4 DualShock®4.

Několik milimetrů pohybu tlačítka nebo posunutí joysticku stačí k tomu, aby se rozpoutal celkový výkon modelu GT-R. Dálkově ovládavý vůz je schopen dosáhnout maximální rychlosti 315 km/h – neomezené pro účely tohoto modelu – i když za volantem nikdo nesedí.

Model GT-R/C byl prověřen závodním jezdcem NISMO Jannem Mardenboroughem na slavném okruhu Silverstone. Jann ovládal GT-R/C z kokpitu helikoptéry Robinson R44 Raven II, která dostala zvláštní povolení pro přelet v nízké výšce.

Mardenborough je jedním z nejúspěšnějších vítězů GT Academy, revolučního programu společnosti Nissan pro objevování a rozvoj závodních pilotů. Janna jsme kontaktovali s tím, aby se stal prvním řidičem modelu GT-R/C, a to díky jeho bezkonkurenčnímu talentu v hraní hry Gran Turismo i závodění ve skutečném motoristickém sportu.

Nissan vnáší do motoristického sportu originalitu a inovaci již více než 80 let a spojuje technologii s výkonností za účelem udržení konkurenční výhody. Od roku 2008 Nissan také více zpřístupňuje motoristický sport každému pomocí GT Academy a mění tak amatérské hráče na profesionální závodní jezdce.

Model GT-R/C byl sestrojen ve Spojeném království společností JLB Design Ltd. za použití vozu se standardní specifikací 542 k s V6 R35 z roku 2011 – ve stejném roce Jann Mardenborough vyhrál GT Academy.

Na Mardenboroughově nejrychlejším kole (1:17:47) dosáhl model GT-R/C průměrné rychlosti 122 km/h a maximální rychlosti 211 km/h – „ujetý“ průměr na 2,6 km dlouhém okruhu je přibližně 134 km/h.

Model GT-R/C je vybaven čtyřmi roboty, které ovládají řízení, převodovku, brzdy a plyn. Šest počítačů nainstalovaných v zavazadlovém prostoru aktualizuje ovládací prvky až 100krát za sekundu. Poloha řízení se měří na jednu část z 65 000.

Neupravený DualShock®4 je připojen na mikropočítač, který interpretuje signály joysticku a tlačítek a převádí je do palubních systémů vozu GT-R/C. Bezdrátové ovládání má primární dosah jeden kilometr.

Aby mohl Mardenborough správně posoudit rychlost vozu v zatáčkách, byl do vozu nainstalován snímač Racelogic VBOX Motorsport, který přenáší údaje o rychlosti na LCD displej v kokpitu helikoptéry.

GT-R/C je také vybaven dvěma nezávislými bezpečnostními systémy, které fungují na různých radiofrekvencích a které umožňují dvěma dalším operátorům aktivovat plné ABS brzdění a odpojit motor v případě, že hlavní operátor ztratí nad vozem kontrolu.

James Brighton ze společnosti JLB Design Ltd. uvedl:


„Model GT-R/C pro nás představoval určité jedinečné výzvy a řadu průkopnických technických řešení. Museli jsme zajistit, že robotika bude správně a účinně fungovat během prudkého zrychlování/zpomalování a rovněž při velkém přetížení v zatáčkách, poskytovat realistickou a povzbudivou kontrolu nad vozem ve všech rychlostech a zachová pevné spojení mezi vozem a systémem DualShock®4 v různých vzdálenostech a s minimální latencí v časech odezvy robotů.“

„S potěšením mohu říci, že všechny tyto výzvy byly překonány, ale důkazem jedinečných Jannových dovedností je, že byl schopen osvojit si ovládání vozu za velmi krátký čas a přitom na okruhu dosáhl zcela jistě působivých časů.“

Jann Mardenborough k tomu dodal: „Byla to skutečně impozantní zkušenost, která se naskytne jednou za život. Model GT-R/C v sobě spojil mé dva světy – virtuální svět hraní a realitu motoristického sportu – způsobem, který jsem dosud nepovažoval za možný. Odezva z vozu byla při používání konzole mnohem podmanivější, než jsem si dokázal představit. Společnost JLB Design vykonala skutečně neuvěřitelnou práci v tom, že všechno tak dobře reaguje.“

„Funkce řízení, zrychlení a brzdění jsou dokonale nakonfigurovány a umožňují řízené používání vozu, takže jsem skutečně cítil projíždění zatáček a užíval jsem si plný plyn na rychlých rovinkách. Řídit plnohodnotný dálkově ovládaný GT-R rychlostí 210 km/h na okruhu Silverstone a přitom jej sledovat v helikoptéře byl nezapomenutelný zážitek. Přesně to jsou vzrušující inovace!“

V roce 2018 bude model GT-R/C použit na turné po základních a středních školách ve Spojeném království k propagaci budoucí kariéry v oborech STEM (věda, technologie, inženýrství a matematika).


Model GT-R R35
V říjnu 2007, přesně před 10 lety, představil Nissan na tokijském autosalonu model R35 GT-R.

Od svého uvedení na trh je Nissan GT-R špičkou v segmentu luxusních sportovních vozů – vysoce výkonný čtyřsedadlový vůz bez kompromisů určený pro automobilové nadšence, vůz, který naplno ztělesňuje motto značky Nissan – „Innovation that excites“.

V roce 2016 byl model GT-R výrazně inovován tak, aby se udržel tam, kam patří – v centru pozornosti všech automobilových nadšenců na celém světě.

Nissan GT-R dostal vzrušující nový vzhled interiéru i exteriéru a dočkal se významných vylepšení jízdních vlastností v klíčových oblastech, včetně zesíleného podvozku a silnějšího motoru V6 o objemu 3,8 l s 24 ventily a dvěma turbodmychadly. GT-R je také pohodlnější, než tomu bylo v minulosti, a nabízí propracovanější a kvalitnější interiér. Tyto úpravy představují nejvýznamnější změny, kterými model GT-R od svého uvedení v roce 2007 prošel.