Nová dimenze svobody: Audi R8 Spyder V10 plus

slider-audi-spyder

Audi R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) z dílen společnosti Audi Sport GmbH je nejrychlejším sériově vyráběným otevřeným modelem značky se čtyřmi kruhy.


Jeho motor V10 s výrazným charakterem je uložen uprostřed před zadní nápravou a poskytuje nejvyšší výkon 610 k. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím systému pohonu všech kol quattro. Výsledkem jsou strhující jízdní výkony. Sériová výbava vysokovýkonného sportovního vozu zahrnuje jízdní režimy Performance, skořepinová sedadla R8 a mnoho dílů z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Ještě ostřejší rysy dodá novému modelu R8 Spyder V10 plus exkluzivní lak v odstínu zelená micrommata.


"Audi R8 Spyder V10 plus završuje modelovou řadu R8," říká Stephan Winkelmann, ředitel společnosti Audi Sport GmbH. "Kromě kupé je nyní i Spyder k dispozici ve vrcholné verzi o výkonu 610 k. Využívá našich dlouholetých zkušeností z motoristického sportu a kombinuje dechberoucí dynamiku s emocemi otevřeného sportovního vozu."


Nejvýkonnější sériově vyráběný motor Audi: V10, uložený uprostřed, s 449 kW (610 k)
Motor V10, uložený uprostřed před zadní nápravou, fascinuje nesmírnou touhou po otáčkách, neutuchající až do 8700 min-1, extrémně rychlými reakcemi na povely pedálu plynu a strhujícím, sytým zvukem. S nejvyšším výkonem 449 kW (610 k) a maximálním točivým momentem 560 N.m při 6500 otáčkách za minutu je nejvýkonnějším sériově vyráběným agregátem značky se čtyřmi kruhy. V porovnání s modelem Audi R8 Spyder V10 (kombinovaná spotřeba paliva: 11,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 277 g/km) je atmosféricky plněná jednotka 5.2 FSI ve verzi plus s kompresním poměrem 12,7:1 o 52 kW (70 k) výkonnější. Vrcholný model díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy - o 0,3 sekundy rychleji - a dosahuje nejvyšší rychlosti 328 km/h, to je o 10 km/h více. Na každou "koňskou sílu" připadá pouhých 2,78 kilogramu hmotnosti.


R8 Spyder V10 plus spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 12,5 litru na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 292 gramů na kilometr. Mezi technická řešení pro zvyšování hospodárnosti patří systém cylinder on demand (COD), který deaktivuje jednu řadu válců při nízkém až středním zatížení, jakož i dvojité vstřikování do sacího potrubí a spalovacích prostorů. Uvolní-li řidič při jízdě rychlostí více než 55 km/h pedál plynu, dojde k odpojení motoru od ostatních částí poháněcího ústrojí a R8 Spyder se pohybuje setrvačností na volnoběh s minimální spotřebou paliva. Systém start-stop deaktivuje motor V10 u stojícího vozu.


Mazací soustava má podobně jako u závodních vozů konstrukci se suchou klikovou skříní. Ta umožňuje extrémně nízké uložení motoru, a tím i velmi nízké těžiště vozu, což je předpokladem pro sportovní a agilní jízdní vlastnosti.


Stabilita a dynamika: pohon všech kol quattro
Za motorem V10, uloženým uprostřed před zadní nápravou, následuje sedmistupňová převodovka S tronic s extrémně rychlým řazením. Hnací síla je z dvouspojkové převodovky se sportovně těsným odstupňováním převodových stupňů přenášena prostřednictvím systému quattro, k přenosu na přední nápravu využívá kardanové hřídele. Srdce pohonu všech kol quattro tvoří elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, jejíž kapalinové chlazení umožňuje dosahovat maximálních výkonů. V závislosti na jízdní situaci rozděluje spojka hnací sílu zcela variabilně, v extrémním případě přenáší na jednu nápravu až 100 procent hnací síly. Mechanická uzávěrka diferenciálu na zadní nápravě zajišťuje skvělou trakci a maximální dynamiku.


Otázka charakteru: Audi drive select
Řízení spojky je integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který dává řidiči na výběr režimy comfort, auto, dynamic a individual. V sériově dodávaném režimu Performance je doplňují ještě módy dry, wet a snow, které přizpůsobují charakteristiku pohonu a podvozku aktuální adhezi.


Kromě pohonu všech kol quattro jsou do systému Audi drive select integrovány další systémy - pedál plynu, sedmistupňová převodovka S tronic, řízení, klapky výfukové soustavy a na přání dodávané adaptivní tlumiče Audi magnetic ride. Tlumení lze nastavit v režimu auto, comfort nebo dynamic. Tlumiče mění tlumicí sílu prostřednictvím syntetického oleje s drobnými magnetickými částicemi. V režimu dynamic umožňuje systém ještě spontánnější reakce vozu na řízení a agilnější ovladatelnost. Zavěšení kol přenáší značné síly působící při průjezdu zatáčkou a Audi magnetic ride dalekosáhle zabraňuje nežádoucím pohybům karoserie jak v příčném směru při průjezdu zatáčkou, tak i v podélném směru při brzdění. Módy Performance systému Audi drive select optimalizují pro nejrychlejší možné časy na závodním okruhu navíc činnost stabilizačního systému ESC.