Nová dynamika, nový design - koncept Nissan Xmotion

nissan-xmotion

Koncept Nissan Xmotion staví na dlouhé historii špičkových crossoverů a SUV této značky, včetně nedávno uvedených vozů Nissan Kicks a Rogue Sport.


Představuje objevování nového designového prostoru pro další potenciální přelomové kompaktní SUV.
Řemeslně dokonale provedený design interiéru symbolizuje japonskou krajinu a vzdává hold kořenům značky Nissan. Zároveň však hledí vpřed do éry propojených, autonomních vozidel, ke které směřuje koncepce Inteligentní mobility Nissan.


Rozložení interiéru „4+2“

Výchozím bodem pro dramaticky působící interiér bylo, podobně jako u exteriéru konceptu Xmotion, propojení tradičních japonských prvků s více futuristickými technologickými stylovými prvky. Designéři se uchýlili k tradičním konstrukčním metodám, řemeslnému provedení a materiálům, ovšem použili je s estetikou moderního designu.

Díky svému dlouhému rozvoru, s koly posazenými až úplně do rohů vozu, umožnil koncept Xmotion vytvořit neotřelou konfiguraci sedadel pro cestující „4+2“. Se třemi řadami jednotlivých sedadel poskytuje interiér ideální prostor pro mladý pár, další pár za ním a dvě děti nebo domácí mazlíčky na třetí řadě sedadel.

„Vozidlo vidíme jako vysoce funkční každodenní SUV, kterým můžete jezdit každý den, a přitom může v případě potřeby odvézt majitele a jejich přátele do národního parku nebo rekreační oblasti,“ říká Alfonso Albaisa.

Aby mohl koncept Xmotion pojmout řadu sedadel navíc, je vybaven vysouvacím „střešním boxem“. Má aerodynamický design a je dostatečně flexibilní pro uložení nejrůznějších zavazadel nebo potřeb pro rekreaci.

Krajina s mostem

Interiér byl vytvořen podle předobrazu japonské krajiny. Podlaha představuje řeku a středová konzola symbolizuje most spojující přední a zadní část prostoru pro cestující.

U této konzoly, samotného jádra designu interiéru, byla použita jedna z mnoha tradičních metod spojů japonského stavebního truhlářství, kanawa tsugi. Tato metoda, využívaná při stavbě chrámů a svatyň, nepoužívá jediný hřebík nebo lepidlo a je proslulá svou pevností a odolností.

Obdobně i design přístrojového panelu je moderní interpretací tradičního truhlářství kigumi. Použitím konstrukce kigumi na přístrojovém panelu a konzole působí interiér konceptu Xmotion dojmem robustní schránky navozující pocit pevnosti a důvěry, kterou cestující chtějí ke svému voze cítit.

Zvláštní pozornost byla věnována zejména směru vláken dřeva, jeho textuře, a dokonce i vůni pravého dřeva, aby to vypadalo, jakoby celý přístrojový panel a konzola byly vyříznuty z jediného stromu japonského cedru. S ohledem na úsporu zdrojů bylo vzhledu celistvého dřeva dosaženo použitím pravé dřevěné dýhy nařezané z jednoho stromu vybraného z lesů v severojaponské prefektuře Yamagata.

Dokonce i design opěrek hlavy pro sedadla byl inspirován řezbářskou metodou kumiko. Kromě toho, že poskytuje potřebnou podporu, přispívá uvnitř vozidla k pocitu vzájemnosti. Díky designu opěrek hlavy s otvory mohou cestující na zadních sedadlech při pohledu na opěrku z různých úhlů pozorovat vrstvy různých vzorů. Jejich šarlatově rudé lakování odkazuje na typický japonský lak.

„Sedadla mají představovat loďky pomalu plující s proudem vody. Na podlaze jsme vytvořili vzor, který cestujícím připomíná vlny,“ uvedl Alfonso Albaisa. „Na třetí řadě sedadel se také ukryta krajina. Když se otevřou dveře, dramaticky, a přitom vkusně se vyjeví hora Fuji.“

Na konzole se nachází předmět označovaný jako „plovoucí ovladač“, který dokáže vnímat pohyby cestujících. Uvnitř obsahuje pohybový senzor a skenuje pohyb ruky cestujících, kteří tak mohou ovládat zábavní systém, vytápění, ventilaci a klimatizaci.

Barvy minulosti a budoucnosti

Tak jako všechny ostatní aspekty konceptu Xmotion, i použití barev bylo pečlivě zvažováno s cílem spojit dohromady tradici a modernost. Pro exteriér byly zvoleny dvě barvy. Byl vytvořen speciální odstín stříbrné připomínající cín, velmi pevný, avšak dobře zpracovatelný kov tradičně používaný v Japonsku pro jemnou a detailní řemeslnou práci. Tato barva pomáhá dobře podtrhnout různé tvary a kontury karosérie a výborně ladí s barvami a materiály použitými uvnitř konceptu Xmotion. Kola mají kovanou texturu připomínající ručně tepaný kov.

Vnitřní konstrukční prvky, jako jsou přední a zadní spodní nárazníky, boční prahy a lemy blatníků, jsou obaleny karbonovou textilií tkanou v tradiční japonské tkalcovské čtvrti Nishijin, známé svými tradičními látkami na kimona a čalounění, jež poskytuje unikátní texturu a vzbuzuje dojem pevnosti. Myšlenka tkaní karbonového vlákna v tradičním japonském vzoru je také určitým vzdáním úcty k tradici s použitím navýsost moderního materiálu.

Exteriér konceptu Xmotion navíc obsahuje decentní šarlatově rudé akcenty vyjadřující energii a sílu.

Barevná paleta interiéru využívá barvy reprezentující Japonsko – červenou a bílou – stejně jako prvky v černé barvě symbolizující moderní technologie. Barvy interiéru přecházejí postupně z bílé a šedé vpředu – s určitými černými akcenty podtrhujícími technologické prvky – do červené v zadní části.

Napříč celým interiérem se využívá potištěný a laserem vypalovaný semiš navozující dojem pohodlí a klidu. Akcenty z karbonového vlákna tkaného ve čtvrti Nishijin se využívají i uvnitř.

Barevné pojetí interiéru bylo inspirováno koncepcí utsuroi, neboli „postupné přechody“, když se tradiční červená postupně symbolicky prolíná do vyspělé budoucnosti. Bílá znamená nevinnost, čistotu a jednoduchost, zatímco šarlatově rudá do prostoru přináší živost, sílu a energii.

Velmi lidské grafické uživatelské rozhraní

Uživatelské rozhraní konceptu Xmotion je stejně jako design vozidla velmi prosté. Například přepnutí z jízdního režimu ProPILOT na ruční režim jízdy a naopak lze provést pomocí přepínače PD Commander umístěného na středové konzole a přepínači řazení.

V konceptu Xmotion se rovněž nachází celkem sedm digitálních obrazovek. Tři hlavní obrazovky a levá a pravá okrajová obrazovka zabírají celou šířku přístrojového panelu. Dále je zde digitální vnitřní zpětné zrcátko ve stropě a obrazovka na středové konzole.

Obrazovky a informační a zábavní systém lze ovládat gesty a pohyby očí. Intuitivní ovládací prvky a systém hlasových příkazů umožňují řidiči soustředit se na jízdu a poskytují přístup k nejrůznějším informacím chytrým, snadným a bezpečným způsobem.

Virtuální osobní asistent „plovoucí kapr koi“

Pro spuštění konceptu Xmotion se používá autentizace otiskem prstu. Když se řidič dotkne plochy pro autentizaci otisku prstu v horní části konzoly, spustí se uvítací sekvence, kdy se probudí aktuální osobní asistent kapr koi.

Ten následně vyskočí až na hlavní obrazovku. Po napojení na chytrý telefon řidiče navigační systém automaticky rozpozná cíl cesty a aktivují se i další uživatelské informace, jako je počasí, hudba a informace o systému vozidla. Navigační systém během jízdy rozpoznává okolní „informace“.

Například v režimu autonomní jízdy, při změně jízdních pruhů, nebo při předjíždění ostatních vozidel shromažďuje virtuální osobní asistent ostatní informace o bodech zájmu po cestě. Kapr koi pak vystupuje jako vypravěč a propojuje člověka a stroj.

Koncept Xmotion také namísto tradičních vnějších zpětných zrcátek používá kamerový monitorovací systém a zobrazuje záběr a další informace na obrazovkách po stranách. Systém vnímá a monitoruje ostatní vozidla v okolí konceptu Xmotion.

„Vůz má nádherné a jedinečné grafické uživatelské rozhraní zaměřené na to lidské v nás – prezentuje neotřelý, až snový svět, s digitální přesností,“ říká Alfonso Albaisa. „Dává uživatelům výkonné technologie na dosah ruky, a to jak řidiči, tak cestujícím. Jeho účelem je usnadňovat vám život a zajistit, ať je cesta ještě více vzrušující a příjemná.“