Nová Impreza jezdí fantasticky

subaru-impreza

Nová Impreza je spolu s modelem XV první Subaru postavené na nové platformě, která se postupně objeví i v nástupcích všech aktuálních modelů s výjimkou BRZ. A Japonci si na ní dali hodně záležet.



Na novou Imprezu jsem byl hodně zvědavý. Při jízdách na uzavřené testovací trati u švédského letiště Arlanda jsem jen nevěřícně kroutil hlavou nad fantastickou kombinací stability, přesnosti ovládání a také komfortu. Tohle fakt není normální hatchback nižší střední třídy.



Slavný návrat
Jméno Impreza je prý podle průzkumů v Evropě známější než Subaru. A to i přesto, že zde Japonci po senzačních úspěších v rallye pracovali spíše na jeho potlačení. Vždyť Impreza se v minulé generaci prodávala jen na některých trzích a tohle jméno zmizelo dokonce i z kultovního WRX STI. Teď se ale má objevit znovu v plné síle na většině evropských trzích, tedy i v České republice. Do prodeje se dostane už za měsíc.
V Evropě se bude prodávat pouze jako hatchback, ovšem s délkou téměř 4,5 metru. Vždy bude mít pohon všech kol, bezestupňovou převodovku Lineartronic, systém EyeSight a také atmosférické čtyřválcové boxery. Konkrétně s objemy 1,6 a 2,0 litru a výkony 114 a 156 koní. Na výběr tedy moc nebude, ale Subaru prostě do Evropy posílá osvědčené verze, které sklízí úspěchy i ve zbytku světa. Pro malou Evropu nevymýšlí žádné speciality.


Velké a tiché auto
Že je Impreza překvapivě velké auto si uvědomíte, jakmile otevřete některé ze dveří. Platí to jak pro zavazadlový prostor, tak místo na zadních sedadlech. Za volantem si uvědomíte překvapivou vnitřní šířku a tento vjem jistě posiluje i fakt, že sedadla jsou nyní od sebe vzdálena o tři centimetry více než v předchozí generaci.
Palubní deska je hranatá, přehledná a působí velmi bytelným dojmem. Subaru si pohrálo s displeji, které jsou nyní barevné a grafické – to je na tuto značku značný posun. Celkově interiér působí velmi dobrým dojmem, i když nejvíce mě zaujala špičková pozice za volantem, stejně jako vynikající výhled všemi směry.
O dvoulitrovém motoru běžícím na volnoběh v pozici převodovky P vás informuje vlastně pouze otáčkoměr. Motor je naprosto tichý a prostý vibrací. To je komfort, o němž se majitelům turbodieselů při čekání na semaforech nebo pomalé jízdě nemůže ani zdát. Ve vyšších otáčkách o motoru už víte, ale spíše vzdáleně, a co je důležité, pouze akusticky. Vyvážený boxer je v celém spektru otáček bez vibrací.


Dokonalé vychování
Stačí prvních několik zatáček na senzačním okruhu místního testovacího centra a je jasné, že tohle je úplně jiné auto než dříve. Na jednu stranu je klidnější a méně se naklání. Současně ale rychleji zatáčí (má ostřejší řízení), ovšem bez známek hysterie. Máte pocit naprosté přirozenosti. Jak postupně zrychluji, začínám si uvědomovat, jak celé auto pracuje a jak se opírá o opravdu tuhou karoserii. Právě tuhý základ působivé nové platformy, který je nyní pevněji spojen se samotným podvozkem, zajišťuje, že pohyby karoserie jednoznačně vnímáte.
Řízení Imprezy je nečekaně podmanivou zkušeností, a to i přesto, že není navržena pro přehnané řádění nebo jízdu smykem. Vždyť nemá zcela vypínatelnou stabilizaci, je vybavena pohonem všech kol, elektrickou ruční brzdou a také výkon motoru zrovna k přehnanému elánu nesvádí.
Při tom všem ale Impreza překvapuje komfortem a hlavně stabilitou na nerovném povrchu. Na trati je pár míst se zvlněným asfaltem a s nezpevněnou krajnicí. Když na ně cíleně najíždím, nestačím se divit, jak podvozek všechno „pobere“, a to jak ve výjezdech ze zatáček při akceleraci, tak hlavně na brzdách a v kompresi. Ani nejmenší náznaky odskakování, Impreza se chová, jakoby jela po rovném povrchu. Impozantní.


Nejlepší na trhu?
Na okruhu působí 156 koní atmosférického dvoulitru docela krotkým dojmem a je zřejmé, že motor skvělému podvozku úplně nestačí. Jenže popravdě, takovému podvozku by stačil sekundovat snad až turbomotor z WRX STI. Subaru navíc oba motory od základu předělalo – třeba dvoulitr má 80 % dílů nových nebo významně pozměněných. Pro každodenní život na běžných silnicích je navíc spíš než výkon na okruhu mnohem důležitější fakt, že boxer je mimořádně kultivovaný a při běžné jízdě povedeně sladěný s převodovkou. Subaru slibuje i nižší spotřebu.
Řízení nové Imprezy byl skutečný zážitek a velké překvapení, nad kterým člověk jen kroutí hlavou. Je jasné, že tohle auto neosloví davy, k tomu je příliš úzce zaměřené zejména nabídkou pohonných jednotek a převodovek. Kdo ale komfortní spojení benzinového motoru a plynulého automatu hledá, v Impreze tuto kombinaci dostává naservírovanou s pohonem všech kol a jedním z nejlepších podvozků, co můžete v téhle velikosti koupit. Když si to tak uvědomuji, tak mě vlastně ani žádný lepší podvozek nenapadá.