NOVÉ AUDI RS 3 SPORTBACK

audi_rs3_sportback_15_06

(367 k) a maximálním točivým momentem 465 N.m. Pětidveřová novinka, poháněná motorem 2.5 TFSI, zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a na přání může dosáhnout nejvyšší rychlosti 280 km/h.


Motor


Jednotka 2.5 TFSI v novém modelu Audi RS 3 Sportback zaručuje zážitky, při nichž naskakuje husí kůže – díky nesmírné hnací síle v jakýchkoli otáčkách, velké touze po vysokých otáčkách a jedinečnému zvukovému doprovodu v podobě hrdelního řevu, který je klasickým zvukovým projevem pětiválců Audi a jeho rytmus definuje pořadí zapalování 1-2-4-5-3. Dvě klapky ve výfukovém potrubí za hlavními tlumiči výfuku usměrňují proudění výfukových plynů a umožňují v závislosti na zatížení a otáčkách ještě intenzivnější zvuk. Jejich činnost může řidič sám ovlivňovat prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Výfuková soustava RS je koncipována pro volné proudění velkého množství výfukových plynů. Na přání montuje Audi v tomto segmentu poprvé sportovní výfukovou soustavu.


 


Silné pětiválce mají u značky se čtyřmi kruhy dlouhou tradici. V 80. letech katapultovaly soutěžní vozy, cestovní vozy a sériově vyráběné modely Audi před své konkurenty. Také první model RS, Audi RS 2 z roku 1994, měl tento druh motoru. V roce 2009 slavil pětiválec návrat v modelu Audi TT RS, v roce 2011 se objevil v modelu RS 3 Sportback a o dva roky později v RS Q3*. Od roku 2010 byl pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, zvolen pětkrát v řadě „Mezinárodním motorem roku“ (International Engine of the Year) ve své třídě.


 


Pětiválec dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW (367 k) ze zdvihového objemu 2480 cm3, což znamená pozoruhodný specifický výkon 108,9 kW (148,0 k) na litr. Rychlost reakce tohoto motoru je působivá: Maximální točivý moment 465 N.m je k dispozici již při 1625 min-1 a zůstává na konstantní úrovni až do 5550 min-1. „Pružné“ zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň trvá pouhých 4,1 sekundy, z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň uběhne jen 5,8 sekundy.


 


Jednotka 2.5 TFSI zajistí novému modelu Audi RS 3 Sportback zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,3 sekundy, což je nejlepší hodnota mezi konkurencí. Při dosažení rychlosti 250 km/h zamezí další akceleraci elektronický omezovač, na přání může být nejvyšší rychlost zvýšena na 280 km/h – i to je jedinečné v segmentu kompaktních sportovních vozů. Nový vstupní model palety RS spotřebuje v kombinovaném režimu EU pouhých 8,1 litru paliva na 100 kilometrů (emise CO2 189 g/km), o deset procent méně než předchůdce. K této hospodárnosti přispívá systém rekuperace kinetické energie, elektronicky řízené olejové čerpadlo a nově vyvinutý systém start-stop, který vypíná motor již krátce před zastavením vozidla. Motor splňuje emisní normu Euro 6.


 


Pětiválec je s délkou 49 cm velmi krátký a jeho hmotnost je cca 180 kilogramů. Blok válců je vyroben z litiny s vermikulárním grafitem, což je velmi odolný a zároveň lehký materiál. Zatížitelnost bloku dále zvyšují cílené výztuhy. Motory 2.5 TFSI ručně montuje malý tým speciálně školených odborníků v maďarské motorárně Audi v Győru.


 


 


Turbodmychadlo, které vytváří plnicí tlak až 1,3 baru, může při plném zatížení dodávat do motoru teoreticky 1100 kilogramů vzduchu za hodinu. Stlačovaný vzduch je ochlazován v mezichladiči. Kombinace přeplňování a přímého vstřikování umožňuje vysoký kompresní poměr 10,0:1 a patřičně dobrou účinnost. Klapky v sacím traktu uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. Tvorba směsi je dále optimalizována proměnným časováním ventilů s natáčením vačkových hřídelů až o 42 stupňů natočení klikového hřídele.


 


http://www.audi.cz