Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport s karosářskými díly z biovláken

foto-718-2

Porsche představuje tři roky po premiéře prvního modelu Cayman GT4 Clubsport jeho nástupce.


Nový 718 Cayman GT4 Clubsport vznikl důsledným zdokonalením úspěšného modelu z Weissachu. Závodní vůz s motorem uprostřed, v podobě blízké sériové výrobě, se poprvé dodává ve dvou variantách. „Trackday“ zaujme ambiciózní řidiče, kteří mají jízdu na závodním okruhu jako své hobby, zatímco „Competition“ je určen pro národní i mezinárodní seriály závodů.


Vývoj nového modelu 718 Cayman GT4 Clubsport se zaměřil nejen na další zlepšení ovladatelnosti vozidla a dosažení ještě rychlejších časů na kolo, ale také na využívání trvale udržitelných surovin. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport disponuje jako první sériově vyráběný závodní automobil díly karoserie z kompozitu vyztuženého biovlákny. Dveře na straně řidiče i spolujezdce a zadní spoiler jsou vyrobeny z kombinace přírodních vláken, získávaných především ze zbytků zemědělské produkce, jako jsou lněná nebo konopná vlákna. Výsledné díly mají z hlediska hmotnosti a tuhosti podobné vlastnosti jako kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny.


Model 718 GT4 Clubsport je poháněn šestiválcovým motorem „boxer“ se zdvihovým objemem 3,8 litru a nejvyšším výkonem 313 kW (425 k). V porovnání s předchůdcem došlo k nárůstu výkonu o 40 k. Hnací síla je přenášena na zadní kola prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky Porsche a mechanické uzávěrky zadního diferenciálu. Přední náprava s lehkými pružinovými vzpěrami pochází z většího modelu 911 GT3 Cup. Velkoryse dimenzovaná brzdová soustava je vybavena kotoučovými brzdami z oceli s průměrem 380 milimetrů vpředu i vzadu. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport se vyznačuje také opravdu nízkou hmotností, pouhých 1320 kilogramů, a jeho sériová výbava zahrnuje bezpečnostní rám přivařený ke skeletu karoserie, závodní skořepinové sedadlo a šestibodové bezpečnostní pásy.


 


Základní varianta „Trackday“ osloví amatérské závodní jezdce, kteří chtějí závodní vůz používat bez velkých výdajů na závodních okruzích v rámci soukromých a klubových akcí. Vozidlo disponuje neměnným nastavením tlumičů, které v kombinaci s deaktivovatelnými asistenčními systémy ABS, ESC a systémem řízení trakce zaručuje předvídatelné chování vozidla při jízdě na limitu. Rovněž sériově se dodává klimatizace, vyprošťovací otvor ve střeše, ruční hasicí přístroj a bezpečnostní palivová nádrž FT3 o objemu 80 litrů. Servis a údržbu vozidla, které není homologováno pro provoz na veřejných komunikacích, zajišťují všechna Porsche Centra. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport „Trackday“ stojí 134 000 EUR plus DPH.


Verze „Competition“ disponuje řadou prvků výbavy, které naleznou uplatnění při ostrém závodním nasazení. Například tlumiče nabízejí tři různá nastavení. Bezpečnostní nádrž o objemu 115 litrů je vhodná i pro vytrvalostní závody. Rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravu lze plynule měnit systémem vahadel. Rychlé zastávky v boxech zaručuje integrovaný pneumatický zvedák. Odnímatelný závodní volant z modelu 911 GT3 R nabízí rozmanité možnosti nastavení v přímém zorném poli řidiče. Ještě vyšší úroveň bezpečnosti v závodech poskytuje automatické hasicí zařízení. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport „Competition“ je k dispozici za cenu 157 000 EUR bez DPH.


 


„V novém modelu Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport vězí ještě výrazně více závodních genů než v jeho úspěšném předchůdci,“ říká Fritz Enzinger, vedoucí divize motoristického sportu společnosti Porsche. „Výkon motoru výrazně vzrostl. Zároveň jsme dokázali zvýšit přítlak a přístrojová deska je nyní ještě více podřízena požadavkům jezdce. Jsem přesvědčen o tom, že budeme schopni navázat na vynikající prodejní výsledky předchůdce, který se může pochlubit 421 dodanými vozy.“


 


 


Technické údaje modelu Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (typ 982)


Koncept:


Jednomístný závodní automobil bez homologace pro silniční provoz, s technikou odvozenou ze sériové výroby



Motor:


Hliníkový šestiválcový motor „boxer“, uložený uprostřed před zadní nápravou v nepoddajných ložiscích
Zdvihový objem 3800 cm3; zdvih 77,5 mm; vrtání 102 mm
Nejvyšší výkon: 313 kW (425 k) při 7500 min-1
Nejvyšší otáčky: 7800 min-1
Nejvyšší točivý moment: 425 N.m při 6600 min-1
Kompresní poměr: 12,5:1
Chladicí soustava optimalizovaná pro závodní nasazení, řízení provozní teploty pro motor i převodovku
4 ventily na válec, systém VarioCam Plus s proměnným časováním ventilů natáčením vačkových hřídelů a variabilním zdvihem ventilů
Palivo: bezolovnatý benzin s oktanovým číslem minimálně 98
Elektronická řídicí jednotka motoru (Continental SDI 9), optimalizovaná pro závodní nasazení
Integrovaná mazací soustava se suchou klikovou skříní
Kovový katalyzátor se 100 průtočnými kanály s homologací DMSB



Převodné ústrojí:


Pohon zadních kol
6stupňová převodovka PDK s nepoddajným uložením a optimalizovaným řízením pro závodní nasazení
Vyztužený dvouhmotový setrvačník
Vnitřní tlakové mazání s aktivním chlazením oleje
Uzávěrka diferenciálu, optimalizovaná pro motoristický sport



Karoserie:


Skelet karoserie s lehkou konstrukcí z hliníkových a ocelových dílů
Bezpečnostní prostorový rám přivařený ke karoserii, homologovaný v souladu s článkem 277 předpisů FIA
Přední víko s rychloupínacími prvky
Zadní víko s rychloupínacími prvky
Pevný zadní spoiler s horním uchycením z kompozitu vyztuženého přírodními vlákny, včetně krajních ploch, nosníky z hliníku (černé) a integrovaná odtoková hrana z uhlíkového kompozitu (Gurneyova aerodynamická přítlačná lišta)
Dveře řidiče a spolujezdce z kompozitů vyztužených přírodními vlákny
Střecha včetně otvoru pro vyproštění jezdce v souladu s článkem 275a předpisů FIA
Závodní skořepinové sedadlo Recaro s nastavitelnou polohou v podélném směru a systémem individuálně nastavitelných opěr těla jezdce (v souladu s předpisem FIA 8862/2009 – nejnovější požadavky FIA)
Pneumatický zvedák se třemi výsuvnými pneumatickými podpěrami („Competition“)
Příprava pro pneumatický zvedák se třemi výsuvnými pneumatickými podpěrami („Trackday“)
Příprava pro bezpečnostní síť
Poutka pro odtah na přídi a zádi s homologací FIA
Specifická středová konzola pro motoristický sport s rozšířenou funkčností a přizpůsobenou využitelností
Šestibodový bezpečnostní pás
Bezpečnostní palivová nádrž FT3 o objemu 115 litrů s bezpečnostním ventilem pro přerušení přívodu paliva do motoru, v souladu s předpisy FIA („Competition“)
Bezpečnostní palivová nádrž FT3 o objemu 80 litrů s bezpečnostním ventilem pro přerušení přívodu paliva do motoru, v souladu s předpisy FIA („Trackday“)
Hasicí systém s elektronickou spouštěcí jednotkou



Podvozek:


Přední náprava:


Vzpěry McPherson; nastavitelná světlá výška, odklon kol a rozchod kol
Kovaná spodní příčná ramena s optimalizovanou tuhostí, oboustranně uložená, velmi odolná kloubová ložiska
Náboje kol s otvory pro pět šroubů
Nastavitelné závodní tlumiče s třemi charakteristikami pro fázi roztahování tlumiče a s dvěma charakteristikami pro fázi stlačování tlumiče (pro pomalý a rychlý pohyb) („Competition“)
Tlumiče s neměnnou charakteristikou („Trackday“)
Řízení s variabilním převodem a elektromechanickým posilovačem
Specifický příčný zkrutný stabilizátor se 3 otvory


Zadní náprava:


Vzpěry McPherson; nastavitelná světlá výška, odklon kol a rozchod kol
Kovaná spodní příčná ramena s optimalizovanou tuhostí, oboustranně uložená, velmi odolná kloubová ložiska
Náboje kol s otvory pro pět šroubů
Nastavitelné závodní tlumiče s třemi charakteristikami pro fázi roztahování tlumiče a s dvěma charakteristikami pro fázi stlačování tlumiče (pro pomalý a rychlý pohyb) („Competition“)
Tlumiče s neměnnou charakteristikou („Trackday“)
Oboustranně nastavitelný specifický příčný zkrutný stabilizátor


Brzdová soustava:


Přední náprava:


Šestipístkové hliníkové jednodílné závodní brzdové třmeny s pružinami pístků, které zabraňují nežádoucímu vzdálení brzdového obložení od povrchu brzdového kotouče při dynamickém zatížení
Vícedílné ocelové brzdové kotouče s vnitřním chlazením, drážkováním a průměrem 380 mm
Závodní brzdové obložení
Soustavou vahadel nastavitelné rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravu („Competition“)
Posilovač brzdové soustavy („Trackday“)


Zadní náprava:


Čtyřpístkové hliníkové jednodílné závodní brzdové třmeny s pružinami pístků, které zabraňují nežádoucímu vzdálení brzdového obložení od povrchu brzdového kotouče při dynamickém zatížení
Vícedílné ocelové brzdové kotouče s vnitřním chlazením, drážkováním a průměrem 380 mm
Závodní brzdové obložení
Soustavou vahadel nastavitelné rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravu („Competition“)
Posilovač brzdové soustavy („Trackday“)



Elektrická a elektronická výbava:


Panel sdružených přístrojů se systémem COSWORTH ICD s integrovaným zapisovačem dat
Rozšířený systém pro diagnostiku závad prostřednictvím zkušebního zařízení PIWIS Motorsport
Aplikace Porsche Track Precision Race App
Integrovaný spínač pro měření času na kolo prostřednictvím signálu GPS
Elektronické ovládání škrticí klapky
Lehký lithium-iontový akumulátor (Li-Fe-Po), 60 Ah, s nepropustnou vnější skříní, uložený v prostoru pro nohy na straně spolujezdce („Competition“)
Akumulátor 12 V, 70 Ah (AGM), s nepropustnou vnější skříní, uložený v prostoru pro nohy na straně spolujezdce („Trackday“)
Spínač pro nouzové vypnutí na přístrojové desce a na vnější straně rámu čelního okna vlevo
Stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management) s možností kompletní deaktivace ABS, protiprokluzového systému (TC) a stabilizační funkce (ESC)
Systém sledování tlaku v pneumatikách (RDK)
Centrální hasicí zařízení v souladu s předpisy FIA („Competition“)
Ruční hasicí přístroj („Trackday“)
Klimatizace
Elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka
Multifunkční volant z uhlíkového kompozitu pro motoristický sport s omezovačem rychlosti pro jízdu v boxové uličce a rychloupínacím systémem („Competition“)
Multifunkční volant pro motoristický sport s omezovačem rychlosti pro jízdu v boxové uličce („Trackday“)
Středová konzola pro motoristický sport se spínačem provozních charakteristik systémů ABS, ESC, TC a spínačem přednastavených hodnot obvodu pneumatik



Hmotnosti a rozměry:


Hmotnost: 1320 kg
Vnější délka: 4456 mm
Vnější šířka: 1778 mm
Vnější výška: 1238 mm
Rozvor náprav: 2456 mm
Kola/pneumatiky:


Přední náprava:


Jednodílná kovaná kola z lehké slitiny s optimalizovanou hmotností a novým designem, 9J x 18 ET 28 s otvory pro 5 šroubů
Předání vozidla s pneumatikami Michelin pro přepravu, rozměr pneumatik: 25/64-18
Bezdrážkové/drážkové závodní pneumatiky Michelin 25/64-18



Zadní náprava:


Jednodílná kovaná kola z lehké slitiny s optimalizovanou hmotností a novým designem, 10,5J x 18,5 ET 53 s otvory pro 5 šroubů
Předání vozidla s pneumatikami Michelin pro přepravu, rozměr pneumatik: 25/64-18
Bezdrážkové/drážkové závodní pneumatiky Michelin 25/64-18
Barva:


Vodou ředitelný lak
Karoserie: bílá C9A
Interiér: bílá barva s vysokým obsahem pigmentu, bez čirého laku