Porsche 919 Hybrid

porsche-919

Do nejtěžšího závodu světa nastoupila v loňském roce společnost Porsche do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mnas do nejvyšší kategorie LMP1 s vozem Porsche 919 Hybrid.


Le Mans je současně třetím podnikem šampionátu vytrvalostních závodů FIA WEC. Tradiční závod na okruhu La Sarthe je hodnocen dvojnásobným počtem bodů ve srovnání se zbývajícími.


Závodní prototyp Porsche 919 Hybrid, vybavený zmenšeným dvoulitrovým přeplňovaným zážehovým čtyřválcem doplněným dvojicí rekuperačních systémů (z kinetické energie a z energie výfukových plynů), byl dále zdokonalen. Disponuje celkovým výkonem 662 kW (900 k) a v Le Mans je nasazeno provedení s aerodynamickou konfigurací zaměřenou na minimální odpor vzduchu. Na dlouhých rovinkách budou tyto vozy dosahovat nejvyšší rychlosti přes 320 km/h.


Čísla a fakta:
• Porsche je se 17 vítězstvími nejúspěšnější značkou v Le Mans.
• První celkové vítězství zde Porsche zaznamenalo 14. června 1970 (Hans Herrmann/Richard Attwood na 917 KH Coupé). 17. celkové vítězství oslavilo Porsche v roce 2015 (Earl Bamber/Nico Hülkenberg/Nick Tandy na 919 Hybrid).
• V roce 2014 se Porsche po 16 letech vrátilo do nejvyšší kategorie závodu v Le Mans.
• Kvalifikační rekord drží na aktuální trati od roku 2015 Neel Jani. Se svým 919 Hybrid projel okruh ve středu večer těsně po 22. hodině při své první měřené jízdě za 3:16,887 min. To znamená průměrnou rychlost 249,2 km/h. Předchozí rekord pro trať s délkou 13,629 km vydržel sedm let (Peugeot, 3:18,513 min, 2008).
• Nejrychlejší kvalifikační kolo v Le Mans ze všech zajel Hans-Joachim Stuck. Bylo to v roce 1985 v Porsche 962 C za 3:14,800 min průměrnou rychlostí 251,815 km/h. Od roku 1990 přerušily dlouhou rovinku Hunaudières dvě šikany. Zajet čas pod Stuckových 3:14,843 min je proto velkou výzvou.
• V roce 2015 vozy Porsche 919 Hybrid vybojovaly první tři místa na startu závodu. Bylo to 17. pole position pro Porsche v Le Mans a první od roku 1997.
• Tři první místa na startu pro jednoho výrobce byla v historii závodu zaznamenána jen devětkrát. Naposled to bylo v roce 1988.
• Druhý za Janim byl v roce 2015 Timo Bernhard. Také ve středu večer zajel svůj osobní nejlepší čas (3:17,767 min). Třetí místo zaznamenal ve druhé kvalifikaci ve čtvrtek Brit Nick Tandy, který řídil třetí nasazené a později zvítězivší Porsche 919 Hybrid.
• Absolutně nejrychlejší kolo z minulých 83 konaných závodů patří Jackiemu Oliverovi z roku 1971 (trať tehdy měla 13,469 km). To bylo během testovacího dne v Porsche 917: 3:13,6 min (průměrná rychlost: 250,457 km/h). Ve stejném roce zajelo Porsche 917 s prodlouženou zádí i nejrychlejší kolo v čase 3:18,4 min (průměrná rychlost: 244,387 km/h).
• Nejdelší vzdálenost během celého závodu absolvovali Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller v roce 2010 při své vítězné jízdě v Audi. Ujeli 5410,713 km (397 kol, průměrná rychlost: 225,228 km/h).
• V roce 2015 vítězné Porsche 919 Hybrid absolvovalo celkem 5382,82 km (395 kol, průměrná rychlost: 224,2 km/h).
• Během závodu převodovka zařadila celkem 25 293krát (na vyšší nebo nižší převody).
• Nejvyšší rychlosti v 919 dosáhl během závodu Mark Webber v sobotu v 16:40 v roce 2015: 340,2 km/h.
• Webber současně zaznamenal během 24hodinového závodu největší úbytek hmotnosti ze všech pilotů Porsche. Na začátku vážil včetně kombinézy a helmy 81,2 kg, na konci 78,2 kg.
• V nejpomalejším místě – Arnage – zpomalují piloti na rychlost přibližně 70 km/h.
• V roce 2016 se na start postaví 60 automobilů. Tolik jich bylo naposled v 50. letech.
• V kvalifikaci (středa a čtvrtek do půlnoci) musí každý ze 180 jezdců za tmy absolvovat nejméně pět kol.
• Zatímco během ostatních závodů se do startovního umístění počítají nejrychlejší kola dvou jezdců, v Le Mans první startovací pozici bere pilot s nejrychlejším časem v daném voze.
• V roce 2016 je noc v Le Mans o tři minuty kratší než v předchozím roce a je také téměř nejkratší v celém roce. Slunce zapadne v sobotu ve 22:02 a vyjde v neděli v 5:59.
• Standardně (bez výjezdu Safety Caru) musí Porsche 919 Hybrid tankovat každých 14 kol.
• Každý 919 Hybrid v roce 2015 tankoval 30krát.
• Tankování a výměnu pneumatik nelze provádět současně. Při výměnách kol mohou na voze pracovat současně nejvýše čtyři mechanici a lze používat jen jeden pneumatický šroubovák na matice kol. Proto trvá výměna kol déle, než například ve formuli 1.
• Při standardním průběhu dochází k výměně pilotů při výměně pneumatik.
• Minimem je trojice tankování na jednu sadu pneumatik Michelin. V roce 2015 se v noci na jednu sadu kol tankovalo nejvýše čtyřikrát (54 kol na automobil a pilota).
• V Le Mans musí každý pilot řídit nejméně šest hodin, ovšem ne více než čtyři v kuse. Nejvýše smí za celý závod řídit 14 hodin.
• Kvůli délce trati v Le Mans jsou přítomné tři vozy Safety Car.
• Sklad náhradních dílů Porsche na trati obsahuje kromě jiného jeden monokok, čtyři spalovací motory, čtyři přední převodovky, čtyři zadní převodovky, šest předních a šest zadních přítlačných křídel, 60 ráfků a více než 100 vysílaček a sluchátek.
• Množství elektrické energie, kterou může řidič za jedno kolo v Le Mans použít jako dodatečný výkon, je omezeno. Porsche 919 Hybrid může na 13,629 km dlouhém okruhu využít energii přesně 8 joulů nebo 2,22 kWh. Kdyby byl tento vůz brán jako elektrárna, vytvořil by za 24hodinový závod pomocí rekuperace tolik elektřiny, že by mohla běžný rodinný dům zásobovat po čtvrt roku.
• Celkový systémový výkon Porsche 919 Hybrid činí 662 kW (900 k). Téměř 368 kW (500 k) produkuje přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec, více než 294 kW (400 k) dodává elektromotor zásobovaný energií ze dvou systémů zpětného získávání energie.
• Pro rok 2016 bylo předpisy omezené množství energie z paliva, stejně jako dostupné množství energie hybridních prototypů třídy 1. To pro 919 znamená o přibližně 9,5 procenta méně paliva na každý odjetý okruh v Le Mans ve srovnání s rokem 2015.
• Zásluhou aerodynamického přítlaku se při nejvyšší rychlosti zvýší zatížení i styčná plocha pneumatiky Michelin, které mají v běžném stavu šířku 310 mm, na dvojnásobek.
• K dispozici jsou hladké pneumatiky pro suché podmínky ve třech tvrdostech směsi, dále pneumatiky s obzvláště měkkou směsí pro smíšené podmínky a pneumatiky určené na mokrý povrch ve dvou verzích (pro silný nebo velmi silný déšť).
• 9,2 kilometru z celkových 13,62 okruhu v Le Mans vede po uzavřených veřejných komunikacích.
• V Le Mans nespočívá motivace pro vítězství pouze ve slávě: získává se zde také dvojnásobek bodů ve srovnání se zbývajícími osmi šestihodinovými závody šampionátu WEC.
• Po dvou z devíti odjetých závodů šampionátu WEC vede tým Porsche v celkovém pořadí s 56 body před Toyotou (43) a Audi (41).
• V hodnocení jezdců jsou Dumas/Jani/Lieb se 43 body na prvním místě. Bernhard/Hartley/Webber zabírají s 1,5 bodu 14. pozici.
• Porsche 919 Hybrid bylo vyvinuto a vyrábí se ve vývojovém centru Porsche ve Weissachu, kde na něm pracuje 260 členů týmu.
• V roce 2015 oznámil organizátor závodu v Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), přítomnost 263 500 diváků přímo na trati. Přítomno bylo také 1425 novinářů (tištěná média, fotografové, televize, internet) ze 42 zemí. Ve 190 zemích bylo možné závod sledovat nepřetržitě nebo v pravidelných vstupech. Sledovanost na kanálu Eurosport dosáhla 23 milionů diváků. Na internetové televizi bylo zaznamenáno 2,5 milionu spojení živého vysílání.