Porsche Panamera – od základu nově vyvinuto

porsche_panamera_1

 


Původní koncept modelu Panamera Porsche systematicky zdokonalovalo do posledního detailu a dnes představuje zcela nově navržený čtyřdveřový vůz. Motory a převodovky jsou zcela nové, podvozek byl zdokonalen a displeje a přístroje jsou z hlediska vzhledu a obsluhy navrženy velmi futuristicky. Nová Panamera své dynamické schopnosti posunuje na novou úroveň zejména v oblasti řízení zadních kol, systému adaptivního vyrovnávání naklánění karoserie a tříkomorového systémemu vzduchového odpružení. Díky tomu dokáže být vším - podmanivým sportovním vozem a současně komfortní limuzínou na dlouhé cesty.


 


Designový styl 911 s výrazně dynamičtější boční linií


Vizuálně se jedinečná koncepce největšího Porsche projevuje expresivním designem jako: nezaměnitelná Panamera a nezaměnitelný sportovní vůz. Oslňuje protáhlými a dynamickými proporcemi, atleticky svalnatými boky a v zadní části o 20 mm nižší, rychle se svažující střechou. Při pohledu z boku jednoznačně připomíná designovou ikonu Porsche – slavnou 911.


 


Mnoho funkcí a jednoduchá obsluha v Porsche Advanced Cockpit


Pro Porsche typický interiér byl pro novou Panameru vymyšlen velmi futuristicky. Prim zde hrají lesklé černé segmenty s dotykovými plochami, jejichž prostřednictvím se obsluhuje celá řada funkcí a které svým řešením s vynikající čitelností a přirozenou obsluhou připomínají interaktivní displeje chytrých telefonů a tabletů. Podstatně se omezilo použití klasických hardwarových spínačů a konvenčních ovladačů. Místo nich jsou v Porsche Advanced Cockpit použity na dotyk citlivé panely a displeje s možnostmi individuálního nastavení. Pro řidiče, spolujezdce a další cestující je přínosem, že obsluha stále většího množství komunikačních, komfortních a asistenčních systémů je nyní přehlednější a intuitivnější. Porsche Advanced Cockpit přenáší analogový svět do digitální podoby moderní dopravy. Nechává ale stále prostor pro vášeň: otáčkoměr zůstává centrálním ukazatelem mezi přístroji umístěnými za volantem a vzdává tak hold Porsche 356 z roku 1955.


 


Nové motory V6 a V8 s mohutným výkonem a plným zvukem


Vozy Porsche vždy udivovaly nejen svými výkonem, ale také hospodárností. K posunutí kombinace těchto vlastností na novou úroveň použilo Porsche pro všechny verze druhé generace Panamery nové motory. Všechny jednotky jsou výkonnější a současně vykazují nižší spotřebu paliva a hladinu produkovaných emisí. Při vstupu nové Panamery na trh budou k dispozici tři nové motory s přeplňováním pomocí dvojice turbodmychadel: Panamera Turbo, Panamera 4S a Panamera 4S Diesel. Všechny jsou, a to poprvé i Diesel, vybavené pohonem všech kol a nově vyvinutou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Porsche Doppelkupplung (PDK). Zážehový motor V8 s výkonem 404 kW/550 k pohání Panameru Turbo a zážehový vidlicový šestiválec o výkonu 324 kW/440 k je určený pro Panameru 4S. Mimořádným točivým momentem 850 Nm a výkonem 310 kW/422 k disponuje vznětový osmiválec použitý v Panameře 4S Diesel.


 


Luxusní limuzína způsobilá na okruh


Jako ostatní součásti nové Panamery i podvozek poskytuje komfort luxusní limuzíny a dynamiku skutečného sportovního vozu. Kromě suverénní jistoty pomáhají podvozku dosahovat mimořádných schopností také inovativní systémy v podobě adaptivního vzduchového odpružení s tříkomorovými jednotkami a aktivními tlumiči Porsche Active Suspension Management (PASM). Dále pak zdokonaleného systému Porsche Dynamic Chassic Control Sport (PDCC Sport) včetně Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), aktivního systému pro omezení naklánění karoserie a elektromechanického řízení. Činnost všech systémů reguluje integrovaná řídicí jednotka Porsche 4D-Chassis-Control, která analyzuje jízdní situaci a synchronně v reálném čase reguluje jejich nastavení. Zásluhou aktivního řízení zadních kol, jež bylo adaptováno z typu 918 Spyder a 911 Turbo, došlo k dalšímu zlepšení přesnosti řízení a zvýšení obratnosti na takovou úroveň, že se z Panamery stal skutečně sportovní vůz segmentu Gran Turismo. Zdokonalena byla dále brzdová soustava.


 


Asistenční systémy nejnovější generace


Panamera je vybavena mnoha sériově nebo volitelně dodávanými asistenčními systémy, jež zajišťují komfortnější a bezpečnější jízdu. K nejvýznamnějším systémům patří asistent jízdy v noci. Ke své činnosti používá termokameru, která rozpozná osoby a velká zvířata, na něž řidiče upozorní. Nové Matrix-LED světlomety, využívající 84 samostatných světelných diod, navíc dokážou při jízdě jak na potkávací, tak dálková světla cíleně světelným paprskem osvítit rozpoznaný potenciálně nebezpečný objekt. Díky tomu může řidič na případné nebezpečí rychleji reagovat. Nový asistent jízdy v noci patří k asistenčním systémům pomáhajícím předcházet nehodám. V tomto směru dominuje především Porsche InnoDrive s adaptivním tempomatem pro udržování přednastavené rychlosti a odstupu od vpředu jedoucího vozu. Tento systém ke své činnosti využívá nejen radar a čelní kameru, ale též data navigačního systému. Na základně získaných informací o průběhu trasy po následující tři kilometry dokáže aktivně regulovat zrychlování, zpomalování, volbu rychlostního stupně nebo režim jízdy setrvačností. Tento systém navíc podle zatáček a stoupání přizpůsobuje automaticky také rychlost jízdy.


 


Nové motory detailně: více výkonu, méně spotřeby


Turbomotory V6 a V8 Panamery jsou nové, výkonné a hospodárné. Pro všechny je společná i koncepce, kterou vývojáři motorů označují jako „horké strany uvnitř“. To znamená, že turbodmychadla jsou v nových motorech modelu Panamera situovaná mezi řadami válců. Toto řešení s centrálně umístěnými turbodmychadly má několik předností. Motory jsou kompaktnější a lze je uložit v karoseriích níže, posunuje se tak směrem dolů těžiště vozu. Kratší vzdálenost mezi turbodmychadly a spalovacími prostory zkracuje rychlost reakcí motorů, které lze ještě přiostřit stisknutím tlačítka Sport Response Button. Na volantu umístěný otočný volič jízdních režimů se poprvé představil v 919 Spyder a v nové Panameře nabízí čtyři režimy: Normal, Sport, Sport Plus a Individual. Uprostřed tohoto ovladače se nachází tlačítko Sport Response Button, po jehož stisku je k dispozici maximální výkonový potenciál modelu Panamera.


Panamera Turbo je historicky nejvýkonnějším typem Panamera. Její dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec s objemem 4,0 l disponuje výkonem 404 kW/550 k (při 5700 1/min) a maximálním točivým momentem 770 Nm, dosahovaným v rozpětí 1960 až 4500 1/min. Ve srovnání s předchůdcem došlo ke zvýšení výkonu o 30 k a točivého momentu o 70 Nm. Osmiválec Panameru Turbo zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 s, s paketem Sport Chrono za 3,6 s. Nejvyšší rychlost má hodnotu 306 km/h. Dynamickou suverenitu podtrhuje i výkonová hmotnost na úrovni jen 3,6 kg/k. I přes zlepšení v oblasti jízdní dynamiky došlo ve srovnání s předchůdcem ke snížení spotřeby paliva o 1,1 l/100 km na 9,4 až 9,3 l/100 km v kombinovaném evropském cyklu měření (NEDC). Tomu odpovídá i produkce CO2 jen 214–212 g/km.


Plnění spalovacích prostorů stlačeným vzduchem zajišťuje dvojice dvoukomorových turbodmychadel Twin-Scroll. Dvojice vzájemně opačně se otáčejících turbodmychadel zajišťuje již od nejnižších otáček značný točivý moment. Osmiválec Panamery Turbo je prvním motorem Porsche vybaveným novým systémem adaptivního řízení motoru s možností odpojení válců. Systém dokáže při nízkém nebo částečném zatížení zcela neznatelně vypnout čtveřici válců. Výsledkem je, že v režimech jízdy na čtyři válce dochází ke snížení spotřeby paliva až o 30 procent.


Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný zážehový šestiválec Panamery 4S má zdvihový objem 2,9 l a disponuje nejvyšším výkonem 324 kW/440 k při 5650 1/min (o 20 k více než předchůdce). Točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm (plus 30 Nm) mezi otáčkami 1750 a 5500 1/min. Panamera 4S zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,4 s (paket Sport Chrono za 4,2 s). S nejvyšší rychlostí 289 km/h se blíží magické hranici 300 km/h. V kombinovaném měřicím cyklu NEDC dosahuje spotřeba 8,2 – 8,1 l/100 km (186 – 184 g/km CO2). Ve srovnání s Panamerou 4S první generace to jsou zlepšení o 1,0 l/100 km, respektive 11 procent.


Stejně jako osmiválec Panamery Turbo, také šestiválec Panamery 4S má ve spalovacích prostorách centrálně umístěné vstřikovače paliva. Tato poloha je zárukou optimálního spalovacího procesu, nejvyšší možné hospodárnosti a velmi rychlých reakcí motoru. 4S i Turbo se vyznačují mimořádně jadrným a autentickým zvukem.


 


Nová Panamera přichází na trh také s novým osmiválcovým vznětovým motorem, který je poprvé spojen s trvalým pohonem všech kol. Doposud nejvýkonnější vznětový motor Porsche disponuje výkonem 310 kW/422 k (při 3500 1/min) a impozantním točivým momentem 850 Nm, který je konstantní mezi 1000 a 3250 1/min. Díky nejvyšší rychlosti 285 km/h je Panamera 4S Diesel aktuálně nejrychlejším vozem světa vybaveným vznětovým motorem. Rychlosti 100 km/h dosáhne totiž Gran Turismo během 4,5 s (paket Sport Chrono: 4,3 s). V protikladu k takto působivé dynamice stojí kombinovaná spotřeba NEDC s hodnotami 6,8 – 6,7 l/100 km (CO2: 178 – 176 g/km). Také vznětový motor má dvojici turbodmychadel umístěnou mezi řadami válců. Systému přeplňování je přizpůsobeno i přímé vstřikování Common-Rail (tlak 2500 bar). Motor může pracovat buď s dvojicí, nebo s jedním turbodmychadlem. V nízkých a středních otáčkách výfukové plyny pracují s jedním ze dvou turbodmychadel, což zrychluje reakce motoru. V otáčkách nad 2700 1/min dochází k připnutí do té doby pasivního druhého turbodmychadla. Obě turbodmychadla jsou vybavena variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VGT), v principu známou i z 911 Turbo.