Průkopnické modely a segmenty značky Jeep

jeep-2013

V historii značky Jeep® lze vysledovat devět zásadních vozů, které představovaly skutečné milníky legendy Jeep®a současně sehrály průkopnickou roli ve smyslu zavádění nových modelů a segmentů v celém automobilovém průmyslu.


Těchto devět milníků demonstruje, jak klíčovou roli sehrála značka Jeep® v evoluci vozidel SUV a jejich podsegmentů. Od roku 1941, kdy z výrobní linky sjel první Willys-Overland, se vozidla Jeep® transformovala do věrných farmářských, rodinných či městských společníků, vozidel, která úchvatným způsobem předvídala potřeby zákazníků a na trh zaváděla důležité prvky a inovace.


Legenda Jeep® začíná u modelu Willys-Overland MA/MB (1941-1945). V roce 1940, kdy v Evropě zuřila válka, vypsala vláda USA výběrové řízení na lehké průzkumné armádní vozidlo, přičemž oslovila 135 výrobců. Soutěž vyhrála společnost Willys-Overland s konstrukcí MA z roku 1941 (M znamenalo Military a A označovalo pořadí série). První prototyp vedl k modelu Overland MB, skutečnému předchůdci legendárního modelu Jeep®. Po válce byla zavedená obchodní značka Willys a Jeep® se změnil na offroadové civilní vozidlo užívané především farmáři.
S modelem Jeep CJ-2A (1945-1949) se zrodil první masově vyráběný off-road (CJ znamenalo Civilian Jeep). Ve stejném roce vytvořila značka také model Willys Wagon (1946-1965).
Představení modelu Willys Wagon v roce 1946 bylo významným přínosem pro evoluci SUV, jednalo se totiž o první celokovové kombi, které nebylo nabízené jako užitkový vůz. Díky prostoru pro 7 cestujících představoval Wagon multifunkční sportovní vůz, který nabízel funkčnost, všestrannost a schopnosti 4x4. V roce 1949 byl u tohoto modelu představený pohon všech kol, čímž vznikla vlastně první čtyřkolka s karoserií kombi a tím i kategorie sportovně užitkových vozidel.


V roce 1955 byl na trh uveden model CJ-5 (1955-1983). Díky vylepšení motoru, náprav, převodovek a komfortu vzniklo ideální vozidlo pro uspokojení rostoucího zájmu veřejnosti o offroadová vozidla pro rekreační využití, a značka se tak stala průkopníkem této kategorie. Ale milník inovací měl teprve přijít. V roce 1963 byl představen model Jeep® Wagoneer (1963-1983), který se stal vůbec prvním prémiovým velkým SUV. Od základu nový vůz zavedl vůbec poprvé kombinaci pohonu všech kol a automatické převodovky. To ale nebyla jediná revoluční inovace. Jeep® Wagoneer ročníku 1973 byl prvním vozem s pohonem všech kol s nezávislým zavěšením předních kol a prvním vozem s automatickým pohonem 4x4 (Quadra-Trac®). Později, v roce 1984, se představil Jeep®Grand Wagoneer (1984-1991), který nahrazoval standardní Wagoneer. Jednalo se o lifestylové prémiové vozidlo, které si oblíbili celebrity i široká veřejnost.


V roce 1974 začala výroba prvního modelu Cherokee (SJ 1974-1983), dvoudveřového off-roadu na bázi Wagoneeru, avšak bez jeho prémiových prvků.
Cherokee přilákal mladší klientelu a byl odpovědí na rostoucí poptávku po rekreačních vozidlech. Dalším významným krokem v evoluci SUV značky Jeep® byla v roce 1984 druhá generace modelu Cherokee (XJ 1984-2001). Tento model zavedl jako první SUV samonosnou karoserii, což byla další revoluční inovace na trhu a základ nové kategorie kompaktních SUV.


Posledním krokem značky Jeep® bylo znovuobjevení segmentu SUV, který značka stvořila už o 45 let dříve. V polovině roku 1992 uvedl Jeep® model Grand Cherokee, který na trhu velkých prémiových SUV stanovil nové standardy ve smyslu dílenského zpracování a rafinovanosti. Tento model se stal vlajkovou lodí značky, byl prvním SUV se standardním bočním airbagem řidiče a prvním SUV nabízejícím volbu mezi třemi typy pohonu všech kol. Další významnou inovací byl Quadra-Trac, systém pohonu všech kol, který reagoval na měnící se podmínky vozovky bez nutnosti zásahu řidiče. Grand Cherokee v průběhu let definoval nové standardy ve smyslu stylu, dílenského zpracování a výkonu velkých prémiových SUV. Během tří generací (1999, 2005 a 2010) Jeep® svou vlajkovou loď vylepšoval o nové technologie a zlepšoval jeho silniční i offroadový výkon.


Technologické inovace jsou znakem všech vozidel Jeep®, které se objevily po modelu Grand Cherokee. Stačí zmínit novou generaci modelu Jeep® Cherokee z roku 2013, u které značka Jeep® zavedla první odpojitelný pohon zadní nápravy v segmentu středně velkých SUV. Tento systém snižuje třecí ztráty v převodech ve chvílích, kdy není pohon 4x4 potřebný. Nový Cherokee využívá také devítistupňovou automatickou převodovku. O rok později se stejné technologické inovace - odpojitelný pohon zadní nápravy a devítistupňová automatická převodovka - objevily v segmentu malých SUV, ve zcela novém modelu Jeep® Renegade. Kompaktní SUV představovalo pro značku premiéru na trhu malých SUV. Tento model přesto zcela změnil pravidla hry. Renegade představuje novou éru značky Jeep® a je dalším potvrzením průkopnické role značky Jeep® v automobilovém průmyslu i schopnosti předvídat trendy a potřeby zákazníků.