Toyota GT86 vs Subaru BRZ

subaru-brz

Když dva dělají totéž, nemusí to být vždy totéž.


Toto rčení je možné použít i na dvojici sesterských sportovních kupátek Subaru BRZ a Toyota GT86, která se vyrábí od roku 2012. Srovnání jejich prodejních čísel zejména s přihlédnutím k situaci na českém trhu je více než zajímavé.



Lehká sportovní kupé se zadním pohonem a atmosférickým motorem původně vymysleli u Toyoty. Jelikož ale chyběly vývojové kapacity a vlastně i vhodná technika, vznikl celý projekt jako společné dílo se Subaru. Ostatně to byla logická volba, protože Toyota aktuálně vlastní 16,82 procenta akcií Subaru. Navíc ploché motory s nízkým těžištěm a flexibilní platforma Subaru byly pro daný typ vozu ideálním výchozím bodem.



Dvojčata ano, ne však identická
Obě automobilky si rozdělily vývojové práce a současně promyslely strategii při uvádění tohoto modelu na trh. Zatímco Toyota již několik let dopředu lákala různými koncepty na dravý design chystaného kupé, na stáncích Subaru byl k vidění exponát s technikou a karoserií načrtnutou z drátu. A i když jsou Subaru BRZ a Toyota GT86, na většině trhů známá pouze jako Toyota 86, technicky shodné vozy sdílející naprostou většinu dílů, rozdíly by se našly.
Hlavní je samozřejmě specifická příď i zadní světla, jiné jsou též ozdobné znaky na bocích. Určité rozdíly najdeme také v naladění podvozku, Toyota je mírně ostřejší, nebo chcete-li agresivnější než BRZ. Jiná jsou i rádia, BRZ dlouho, konkrétně do faceliftu v roce 2016, používalo zastaralý (co si budeme nalhávat) systém od Toyoty se zeleným podsvícením, přestože vše ostatní uvnitř svítilo oranžově. Někteří mu říkají „toyoťácká pomsta“. Další rozdíly pak byly hlavně v marketingu a nacenění, které se samozřejmě trh od trhu lišilo.



Nečekaná převaha
Když odmyslíme sympatie k jednotlivým značkám a budeme to brát tak, že jde o stejná auta, mělo by nyní na českých silnicích jezdit více Toyot GT86 než Subaru BRZ. Tomu by nahrával i fakt, že právě Toyota byla před faceliftem levnější a lépe vybavená. Je tomu ale přesně naopak. Při srovnání celkových počtů registrací nových vozů se ukazuje, že zatímco nových GT86 se za pět let v ČR registrovalo 56, BRZ celých 105.
Toyota přitom jen v roce 2012, kdy se začala prodávat jako první a Subaru mělo velkou nulu, registrovala hned 20 vozů. Statistiky ale dále ukazují, že Toyota mezi roky 2013 až 2016 registrovala stejný počet těchto kupátek, jako Subaru jen mezi lednem a srpnem 2017! Situace na většině hlavních trhů je přitom zcela odlišná. V Německu jsou prodeje GT86 téměř 7x větší než BRZ a na celém území Evropy přibližně 6x větší. V USA a Kanadě je situace trochu odlišná, zde je poměr Subaru BRZ vs. Toyota 86/Scion FR-S přibližně dvě ku jedné.



Český fenomén
Situace v České republice ukazuje, jak může být postavení různých modelů a částečně i značek trh od trhu odlišné. Na srovnání BRZ a GT86 je patrné, že Subaru je u českých řidičů značkou se sportovnější pověstí a image, takže má ke sportovněji laděným řidičům blíže. Rozdíly mohou být také v tom, že české zastoupení Subaru se o tento model více „stará“. Drží testovací vozy a ukazuje je v komunikaci, na různých akcích i srazech souvisejících s řízením.
Aktuálně je navíc BRZ lepší nabídkou i z čistě racionálního pohledu, tedy z hlediska financí, a v neposlední řadě také svojí zárukou v délce trvání 5 let a 200 000 kilometrů. Jeho nadvláda na českém trhu by tedy mohla ještě nějaký čas pokračovat.