Trendy za volantem

seast-tarraco-asistenti

Mezi hlavní příčiny nehod patří nepozornost řidiče, nadměrná rychlost jízdy nebo únava za volantem.


Esteban Alcántara, inženýr oddělení aktivní bezpečnosti ve společnosti SEAT, k tomu říká, že "právě v těchto případech jsou velmi přínosné nové asistenční systémy". Tento odborník u příležitosti světové premiéry modely SEAT Tarraco vysvětluje, jak fungují dva noví asistenti v jeho výbavě, přednárazový bezpečnostní systém (Pre-crash) a asistent pro případ převrácení (Rollover Assist), a zároveň dává nahlédnout do budoucích trendů:

- Reakce během 0,2 sekundy: Přednárazový bezpečnostní systém (Pre-crash) se v novém modelu SEAT Tarraco aktivuje v nebezpečných situacích, jako je například přetáčivost, nedotáčivost nebo náhlé brzdění. Vůz automaticky detekuje, zda bezprostředně hrozí kolize, a dokáže reagovat během 200 milisekund. V závislosti na druhu nehody přitáhne bezpečnostní pásy, aktivuje výstražná světla a zavře otevřená okna včetně střešního.

- Minimalizace důsledků: "Systémy aktivní bezpečnosti hrají stále důležitější roli v ochraně cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. V některých případech mohou zabránit nehodě nebo alespoň minimalizovat její následky, pokud k ní dojde," říká Esteban. Příkladem těchto funkcí je nový asistent pro případ převrácení (Rollover Assist), jímž je vybaven SEAT Tarraco. Asistent v případě převrácení vozidla mimo jiné aktivuje nouzové volání, vypne motor, odemkne dveře, zapne výstražná světla a změní nastavení ventilační soustavy.

- Senzory a řídicí jednotky v neustálém střehu: Technika a elektronika asistenčních systémů je "největší revolucí" ve vývoji automobilů. "Inovace v oblasti vyspělé bezpečnosti učinily obrovský pokrok", což dokládají "inteligentní" senzory a řídicí jednotky. Díky nim dokážou automobily detekovat příčiny, které by mohly vést k nehodě, a reagovat tak, aby nehodě zabránily. Vyvíjí se také způsob upozorňování řidiče. Světelné signály jsou nyní doplněny akustickými signály, hlasovými pokyny, vibracemi volantu, a dokonce i zásahy do řízení a automatickým brzděním, a to vše bez řidičova přičinění.

- Cílem je jízda bez nehod: Esteban Alcántara říká, že "automobil budoucnosti bude souhrnem mnoha asistentů. Z řidiče se postupně stane cestující, a této situaci se budou muset přizpůsobit také bezpečnostní systémy a uspořádání vnitřního prostoru". Vozidla budou vzájemně propojená, což přispěje k dosažení cíle "jízdy bez nehody, na níž již pracujeme".