Třetí generace Porsche Cayenne přichází

cayenne-1

Porsche představuje třetí generaci modelové řady Cayenne.


Úspěšný model stuttgartského výrobce sportovních vozů přichází na start jako zcela nově vyvinutý automobil, který nabídne ještě podmanivější sportovní výkony, které jsou pro Porsche typické, v kombinaci s nejvyšší úrovní praktické využitelnosti v každodenním provozu. Výkonné přeplňované motory, nová osmistupňová převodovka Tiptronic S, nové podvozkové systémy a inovativní koncept zobrazování a ovládání s ještě rozsáhlejší konektivitou rozšiřují rozsah možného nastavení pro mimořádně sportovní nebo velmi komfortní jízdu.


V době uvedení na trh budou na výběr dva nově vyvinuté šestiválcové motory. Turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový agregát modelu Cayenne dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW (340 k), což je o 29 kW (40 k) více než u předchůdce. Motor V6 2,9 litru Biturbo modelu Cayenne S, který dosahuje nejvyšší rychlosti 265 km/h, poskytuje nejvyšší výkon 324 kW (440 k), což představuje nárůst o 15 kW (20 k). Nový Cayenne S, vybavený na přání dodávaným paketem Sport Chrono, zrychlí z klidu na 100 km/h za necelých pět sekund.



Cayenne nezapře výraznou inspiraci modelem 911, ikonou mezi sportovními vozy. Rovněž stylisticky zdokonalená třetí generace SUV bude totiž poprvé k dispozici s pneumatikami rozdílných rozměrů na přední a zadní nápravě a s řízením všech kol. Kromě těchto typických prvků výbavy sportovních vozů vylepšuje jízdní vlastnosti na silnici sériově dodávaný aktivní pohon všech kol, systém Porsche 4D-Chassis Control, tříkomorové vzduchové odpružení a elektrický systém stabilizace naklánění karoserie při dynamických změnách Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Terénní vlastnosti modelu Cayenne, který je navzdory výrazně rozšířené sériové výbavě v porovnání s předchůdcem až o 65 kilogramů lehčí, zůstaly přitom bez omezení zachovány.



Dynamický styl: uhlazenější design a větší kola
Vzhled modelu Cayenne byl cíleně zdokonalen v souladu s DNA designu značky Porsche. Svými sportovními, precizními a čistými tvary působí novým a přesto důvěrně známým dojmem. Větší otvory pro přívod vzduchu v nárazníku jsou jasnými odkazy na nárůst výkonových parametrů. Nové horizontální prolisy dodávají SUV již v klidu širší a atletičtější vzhled. Elegantně protaženou siluetu 4918 milimetrů dlouhého a bez zrcátek 1983 milimetrů širokého modelu Cayenne umocňují atraktivní proporce, vyplývající z prodloužení vnější délky o 63 milimetrů při nezměněném rozvoru 2895 milimetrů a snížení výšky o devět milimetrů v porovnání s předchůdcem. Objem zavazadlového prostoru 770 litrů představuje nárůst o 100 litrů. O palec větší průměr ráfku mají kola – na zadní nápravě jsou poprvé širší kola a pneumatiky než vpředu –, která vizualizují vyšší úroveň jízdní dynamiky. Mezi nově tvarovanými zadními světlomety s trojrozměrným designem a nepřerušovaným světelným pásem LED se nachází výrazně trojrozměrně zpracovaný nápis Porsche.
U světlometů nabízí Porsche nový třístupňový koncept osvětlení. Všechny verze modelové řady Cayenne jsou sériově vybaveny světlomety LED. Kromě nich je o stupeň výš na výběr Porsche Dynamic Light System (PDLS), který nabízí různé režimy osvětlování, například pro průjezd zatáčkou nebo pro jízdu na dálnici. Vrcholným systémem jsou nové světlomety Matrix LED se systémem PDLS Plus. Zcela variabilní rozložení a intenzitu světla umožňuje individuální ovládání 84 elektroluminiscenčních diod. Cayenne díky tomu nabízí nové funkce, jako jsou dálkové světlomety bez oslňování protijedoucích řidičů a adaptivní odcloňování dopravních značek.



Uvedení na trh s verzemi Cayenne a Cayenne S
Nové SUV značky Porsche vstoupí na trh ve dvou variantách. Cayenne s přeplňovaným šestiválcem o zdvihovém objemu tři litry dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW (340 k) a poskytuje maximální točivý moment 450 N.m. Vstupní model se může díky tomu pochlubit suverénními jízdními výkony. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,2 sekundy (s paketem Sport Chrono za 5,9 sekundy). Nejvyšší rychlost je 245 km/h. Druhou variantou v době uvedení na trh bude Cayenne S, který je poháněn motorem V6 2,9 litru s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Tento rovněž nově vyvinutý motor je vyladěn na nejvyšší výkon 324 kW (440 k) a maximální točivý moment 550 N.m. To je o 15 kW (20 k) více než u předchůdce. Odpovídajícím způsobem se zlepšilo zrychlení z nuly na 100 km/h, které je nyní otázkou 5,2 sekundy (s paketem Sport Chrono: 4,9 sekundy). Nejvyšší rychlost činí 265 km/h.



Rychlejší na silnici, suverénnější v terénu: nová převodovka Tiptronic S a PTM
Cayenne vděčí za širší rozsah možného nastavení mezi sportovními a komfortními jízdními vlastnostmi v neposlední řadě nové osmistupňové převodovce Tiptronic S s ještě větším rozsahem převodů. Jak výkony na silnici, tak i terénní schopnosti profitují z kratších dob řazení a sportovnějších převodů nižších převodových stupňů. Osmý převodový stupeň s dlouhým převodem snižuje otáčky motoru a optimalizuje spotřebu paliva při klidném cestování.
Cayenne nabízí ničím nerušenou radost z jízdy také v terénu. Programovatelné terénní režimy usnadňují řidiči výběr vhodného nastavení pro příslušné provozní podmínky. Standardním nastavením je silniční program. Další čtyři režimy aktivují nastavení pro lehký terén, jako je blátivý povrch, písek nebo kamenitý terén. Volbě řidiče se následně přizpůsobí charakteristika poháněcího ústrojí, podvozku a uzávěrek diferenciálů. K rozdělování hnací síly mezi nápravy používá Porsche ve všech verzích modelu Cayenne aktivní pohon všech kol. Porsche Traction Management (PTM) rozděluje točivý moment zcela variabilně mezi obě nápravy. Přenos točivého momentu v závislosti na aktuální provozní situaci je klíčovým principem, jemuž Cayenne vděčí za své vynikající sportovní výkony. Zároveň splňuje veškeré požadavky na spolehlivou trakci v terénu.



Vzor 911: podvozek s lehkou konstrukcí a rozdílnými rozměry pneumatik na obou nápravách
Nový Cayenne spojuje do jedné nové konstrukce tři koncepty podvozku: sportovního vozu, terénního vozidla a cestovního sedanu. Za tím účelem byl vyvinut nový podvozek s lehkou konstrukcí, jehož přední náprava má oddělené uložení ramen a zadní náprava je víceprvková. Typickým znakem sportovních vozů a novinkou v modelové řadě Cayenne je použití pneumatik s rozdílnými rozměry pro přední a zadní nápravu. Kola mají průměr ráfku minimálně 19 palců. Tato opatření zvyšují stabilitu a jízdní dynamiku v zatáčkách. Na přání nabízí Porsche pro Cayenne kola s průměrem ráfku až 21 palců.
Nově vyvinuté systémy: řízení zadních kol, vzduchové odpružení, stabilizace naklánění karoserie
Toto uspořádání nabízí optimální předpoklady pro aktivní podvozkové systémy, které jsou analyzovány a synchronizovány integrovaným systémem pro regulaci podvozku Porsche 4D-Chassis Control. Systém pracuje v reálném čase, a dokáže tak ještě lépe optimalizovat jízdní vlastnosti. S výjimkou systému aktivních tlumičů PASM (sériově pro Cayenne S) byly všechny ostatní podvozkové systémy nově vyvinuty. Poprvé je pro Cayenne na výběr elektrické řízení zadních kol. Systém, který se již osvědčil v modelech 911 a Panamera, zvyšuje agilitu v zatáčkách a stabilitu při změně jízdního pruhu ve vyšších rychlostech. Menší průměr otáčení kromě toho usnadňuje ovladatelnost SUV v každodenním provozu.



Na přání dodávané adaptivní vzduchové odpružení s novou tříkomorovou konstrukcí výrazně zvětšuje rozsah mezi sportovně tuhým nastavením podvozku a cestovním komfortem na úrovni luxusního sedanu. Při jízdě v terénu umožňuje systém, stejně jako dosud, přizpůsobit světlou výšku. Na přání dodávaný systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) pro stabilizaci naklánění karoserie přešel z hydraulického na elektrické ovládání, z čehož profitují sportovně zaměření řidiči. Tuto změnu umožnila výkonná elektrická síť s napětím 48 V. Kratší reakční doby vytvářejí předpoklady pro ještě preciznější optimalizaci jízdní dynamiky – a při klidnější jízdě další zvýšení komfortu.