Výhody nové platformy Subaru

subaru-podvozek

O nové globální platformě jsme krátce psali už několikrát.


Nyní jsme však dostali velkou porci konkrétních informací a mohli si vše osobně prohlédnout. A byla by škoda se o naše dojmy nepodělit.
Nová globální platforma Subaru je opravdu velký posun kupředu. Klíčové oblasti, na které se konstruktéři zaměřili, jsou tři - příkladná ovladatelnost a stabilita, potlačení hluku a vibrací a konečně jízdní komfort. Jak se jim to povedlo? Velmi dobře. Tady je pár čísel.


Tuhost znamená lepší reakce
V první řadě se zaměřme na ovladatelnost, která je jedním z pilířů filozofie “all round safety” značky Subaru. Nová platforma má zásadním způsobem vylepšenou tuhost karoserie, procentuální nárůst je od 70 do 100 %. To jsou opravdu zásadní změny. Například torzní tuhost (kroucení karoserie v podélné ose) je o 90 % lepší, čili karoserie je skoro jednou tak odolná proti krutu.
Tuhost přední části narostla o 70 %, zadní pak dokonce o rovných 100 %. Těchto hodnot bylo docíleno například protažením vrchní struktury karoserie až k hornímu uložení předních tlumičů nebo plynulým zakřivením nosníků v podlaze. Výsledek je poznat zejména v ovladatelnosti. Nová platforma úplně potlačila vlnění, které obvykle následuje po rychlém vybočení. Na pohyb volantem také reaguje okamžitě a bez zpoždění, které u současné platformy činí přibližně desetinu sekundy.


Bezpečnější manévrování
Masivní zlepšení jízdních vlastností je patrné v losím testu. Vyhýbací manévr zvládne vůz na nové platformě bezpečně i v rychlosti 92,5 km/h, což je o 8 km/h více než v případě stávajícího modelu. Boční náklon je přibližně poloviční a rychlostí nad 90 km/h se nová platforma dostává mezi vyloženě sportovní vozy.
Zlepšením profilů nosných struktur střechy byla také o 5 % zlepšena již tak skvělá viditelnost z vozu. Další významnou výhodou promyšlené pevné konstrukce je i potlačení vibrací podvozku až o 50 % a vibrací v řízení dle režimu až o 30 %.


Nové technologie
Klíčovou roli ve zlepšených parametrech a vyšší odolnosti hraje také použití vysokopevnostních materiálů a technologie lisování za tepla. Nová platforma navyšuje podíl vysokopevnostních ocelí o 10 % a přidává 5 % za tepla lisovaných částí spolu s 2 % hliníku k úspoře hmotnosti. Podíl klasické oceli tak klesl až na 50 %. Chytrá kombinace materiálů navíc dokáže lépe ochránit posádku, protože schopnost pohltit energii nárazu stoupla o 40 %.
Novou globální platformu budou moci zákazníci vyzkoušet v modelech Subaru XV a Subaru Impreza, které přijdou na český trh během podzimu 2017.