Výjimečně sportovní kompaktní SUV: Audi SQ2

foto-audi-sq2

Audi představuje model SQ2, který snoubí nápadný design s mimořádným potěšením z jízdy.


Nový vrcholný model rodiny Q2 zaujímá v segmentu kompaktních SUV výjimečné postavení. Poskytuje nejvyšší výkon 221 kW (300 k), což postačuje ke sprintu z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a k dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h. Hnací sílu přenáší bez zaváhání na vozovku pohon všech kol quattro ve spojení se sportovním podvozkem S. Audi SQ2 je na vrcholu své třídy také z hlediska ovládání a informačních, zábavních a asistenčních systémů.


 


Z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy: Motor
Srdcem každého modelu Audi S je motor. Jednotka 2.0 TFSI se v modelu SQ2 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,2 - 7,0*; kombinované emise CO2 v g/km: 163 - 159*) prezentuje ve vrcholné formě. Dosahuje nejvyššího výkonu 221 kW (300 k) a v širokém rozsahu od 2000 do 5200 otáček za minutu působí na klikový hřídel točivým momentem 400 N.m. Tím překonává agregát, vyvinutý inženýry Audi a vyráběný v Győru, všechny rivaly v segmentu. To samé platí pro jízdní výkony sportovního SUV. Sprint z 0 na 100 km/h trvá 4,8 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.


Čtyřválcové TFSI v Audi SQ2 je vysokovýkonným motorem se zdvihovým objemem 1984 cm3, spontánními reakcemi a nejvyššími otáčkami 6500 min-1. Ještě dravější je při aktivovaném režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Řazení převodovky S tronic probíhá s krátkým přidáváním meziplynu. Zejména dynamickou jízdu doprovází motor mimořádně hutným zvukem. Motor TFSI 2,0 litru má hmotnost pouhých 150 kilogramů, což přispívá nejen k nízké hmotnosti modelu Audi SQ2, ale i k příznivějšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy.


Výkonný čtyřválec disponuje četnými systémy ze světa high-tech. Plnění válců optimalizuje proměnné časování sacích a výfukových ventilů. Na straně výfuku mění zdvih ventilů systém AVS (Audi valvelift system) v závislosti na provozních podmínkách ve dvou stupních. Tím se minimalizují ztráty při výměně plynů ve spalovacích prostorech a zejména v oblasti nízkých otáček se optimalizuje přívod výfukových plynů do turbodmychadla. Výsledkem jsou pohotové reakce a ještě vyšší točivý moment. Výfukové turbodmychadlo s precizně a rychle elektricky ovládaným obtokovým ventilem velmi dynamicky vytváří maximální plnicí tlak 1,4 baru (relativní). Elektronické řízení motoru zvyšuje účinnost a snižuje spotřebu paliva zejména v oblasti částečného zatížení.


Ostatně hospodárnosti motoru 2.0 TFSI byla věnována mimořádná pozornost i v dalších oblastech. Dva elektricky ovládané otočné ventily ve společném modulu regulují proudění chladicí kapaliny. Dalším významným modulem systému řízení provozní teploty je sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců. Toto řešení značně přispívá k rychlému zahřátí na provozní teplotu.


Cílená opatření u mnoha dílů zvyšují pevnost a snižují vnitřní tření. Elektronicky řízené olejové čerpadlo potřebuje ke svému pohonu jen málo energie. V oblasti částečného zatížení vypíná elektronická řídicí jednotka motoru přímé vstřikování benzinu FSI. Místo něj probíhá nepřímé vstřikování do sacího potrubí, což snižuje emise pevných částic. Výfukové plyny kromě toho čistí filtr pevných částic.


 


Trakce, stabilita a dynamika: Převodné ústrojí
Hnací sílu motoru 2.0 TFSI přenáší sedmistupňová převodovka S tronic s velkým rozsahem převodů 8,7 od prvního k poslednímu převodovému stupni. Řidič může nechat extrémně rychle řadící dvouspojkovou převodovku řadit v automatickém režimu D nebo S, případně ji může ovládat manuálně. Pokud je v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select aktivován režim "efficiency", je motor po uvolnění pedálu plynu odpojen spojkou, aby mohlo kompaktní sportovní SUV pokračovat v jízdě setrvačností. Funkce start-stop deaktivuje motor již při poklesu rychlosti na 7 km/h.


Obě spojky sedmistupňové převodovky S tronic pracují v olejové lázni. Přívod oleje zajišťuje malé zubové čerpadlo s mechanickým pohonem. Při potřebě vyššího tlaku se připojí druhé, elektricky poháněné čerpadlo. Toto efektivní zásobování olejem a nízké tření jednotlivých dílů umožňuje vysokou účinnost.


Stejně jako každý model Audi S je i SQ2 sériově dodáván s pohonem všech kol quattro, který kombinuje vynikající trakci s fascinující dynamikou. Hlavním modulem systému je hydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, která plynule mění rozdělování hnací síly mezi obě nápravy. Pokud ztratí přední kola adhezi, dokáže vícelamelová spojka přenést během několika milisekund až 100 procent hnací síly na zadní kola.


Systém elektronického řízení pohonu všech kol quattro zajišťuje nejvyšší úroveň potěšení z jízdy a aktivní bezpečnosti. Již na vjezdu do zatáčky při sportovní jízdě může systém přenášet část hnací síly na zadní kola, která při přidání plynu doslova vtlačí rychlé SUV do zatáčky. Při dynamických změnách umožňuje řídicí jednotka pohonu všech kol quattro cílenou změnu směru jízdy. Při smyku na vozovce s nízkou adhezí zaručuje maximální ovladatelnost. Pohon quattro během rychlé jízdy úzce spolupracuje se systémem selektivního rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola, který optimalizuje chování vozidla při průjezdu zatáčkou nepatrnými brzdnými zásahy na odlehčených vnitřních kolech.


O 20 milimetrů nižší světlá výška: Sportovní podvozek S
Sportovní podvozek S modelu Audi SQ2 je optimálně sladěn s dynamickým pohonem. V porovnání s výchozí konstrukcí má ještě sportovnější nastavení a o 20 milimetrů nižší světlou výšku. Posilovač sériově dodávaného progresivního řízení má specifickou charakteristiku S. Hřebenová tyč má speciální ozubení, u něhož je převod řízení tím strmější, čím je větší úhel otočení volantu. Tím se zmenšuje potřebný úhel otočení volantu, což umocňuje zážitky ze sportovní jízdy. Výsledkem je ještě větší agilita při manévrování, v městském provozu a v prudkých zatáčkách.


Typický model S: Vnější design
Již Audi Q2 je SUV s rohy a hranami, které se vyznačuje nezaměnitelným vzhledem díky klínovitému tvaru karoserie, precizním liniím, nízké ploše bočních oken, polygonálnímu prolisu na bocích a ozdobným panelům na střešních sloupcích C. Designéři dodali vnějšímu designu modelu S ještě ostřejší rysy. Již příď naznačuje výjimečné postavení tohoto modelu. Osm svislých dvojitých příček člení velkou osmiúhelníkovou masku chladiče Singleframe a přední spoiler propojuje vnější kraje obou dominantních otvorů pro přívod vzduchu, čímž umocňuje šířku mohutné přídě modelu SQ2. Sériově dodávané přední a zadní světlomety LED, vzadu s dynamickými ukazateli směru, vytvářejí charakteristický světelný design s motivem šípu.


Také na bocích a zádi zaujmou oko přitahující detaily. Ochranné lišty ve spodní části dveří jsou výrazně konturovány a kryty vnějších zpětných zrcátek mají lesklou povrchovou úpravu v odstínu hliníku. Dlouhý střešní spoiler vytváří dostatečný přítlak a v oblasti difuzoru ústí čtyři koncovky výfukové soustavy. Paleta laků karoserie zahrnuje sériově dodávaný odstín bílá Ibis a na přání dodávané barvy modrá Ara, šedá Daytona, stříbrná Floret, bílá Glacier, černá Mythos, šedá Quantum a červená Tango.


Audi nabízí pro SQ2 jako alternativu sériově dodávaného exteriéru dva pakety. Černý stylistický paket zahrnuje masku chladiče Singleframe, mřížku otvorů pro přívod vzduchu a difuzor s leskle černým lakem. Exteriérový paket SQ2 zahalí do černé barvy také kryty vnějších zpětných zrcátek, ozdobné panely na střešních sloupcích C a koncovky výfukové soustavy. Střešní spoiler má speciální konturu a na dveřích jsou umístěny nápisy quattro.


Audi SQ2 se vyznačuje velmi dobrou aerodynamikou se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,34. Hladina hluku v interiéru je nízká díky karoserii s optimalizovanými vlastnostmi a mimořádným kompetencím znaky Audi v oblasti aeroakustiky. Odolný skelet prostoru pro cestující je vyroben z ocelí tvářených za tepla včetně tvrzení, které kombinují extrémní tuhost s nízkou hmotností. Celá karoserie se tak může pochlubit vysokou tuhostí.


Sériově dodávaný systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select dává řidiči na výběr jízdní režimy auto, comfort, dynamic, efficiency a individual. Jejich prostřednictvím se mění charakteristika řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a dalších systémů. Řidič může navíc tlačítkem aktivovat režim Offroad elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC. Na přání se dodává asistent pro rozjezd do strmého svahu.


Sortiment kol Audi a Audi Sport zahrnuje deset designů a rozměrů. Sériově se dodávají 18" kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 235/45, na přání jsou k dispozici 19" kola s pneumatikami rozměru 235/40 (sériově s exteriérovým paketem SQ2). Velkoryse dimenzované kotoučové brzdy mají průměr 340 milimetrů vpředu a 310 milimetrů vzadu. Brzdy jsou mimořádně odolné a jejich třmeny - lakované na přání červeně místo černé - nesou loga S.