Zrození automobilu Seat

Seat-leon

Čtrnáct set dní, více než 1000 skic, 5000 kilogramů modelářské hlíny a 1000 litrů laku.


To je jen několik čísel, která ilustrují proces navrhování designu nového modelu automobilu. Toto čtyřleté kreativní období začíná ruční prací umělce, který vezme do ruky tužku a papír, a končí hotovým vozidlem na konci montážní linky. Mezitím jsou vyráběny hliněné modely vozidel v životní velikosti, vytvářeny nové barvy a povrchové struktury a definován interiér nového vozu.



1. Porada. Na začátku je vypracován a schválen koncept s hrubými rysy nového modelu. Na základě tohoto plánu je definována DNA vozu a tomu je následně podřízen celý proces.



2. Skici. Designéři mohou nyní vytvářet první skici nového vozu. První verze odrážejí "to, jak bychom chtěli, aby vůz vypadal," říká Jaume Sala, vedoucí oddělení vnitřního designu ve společnosti SEAT. Výsledkem je"dokonalý obraz" nového vozidla. V průběhu čtyř let vznikne více než 1000 skic.



3. Vytvoření designu s podporou výpočetní techniky. Skici jsou následně převedeny do digitálního světa, v němž budoucí vozidlo postupně získá prostorovou podobu. Tento proces je důležitý nejen z hlediska designu nového vozu, ale i jeho konstrukce.



4. Hliněný model. Tento model v životní velikosti váží čtyři tuny, dvojnásobek hmotnosti skutečného konvenčního automobilu. Model vyjadřuje fyzickou podobu vnějšího designu a je podrobován neustálým změnám. Tento proces zahrnuje také ruční práci mistrů modelářů, kteří ručně cizelují tvary modelu.



5. "Zmrazení" designu modelu. Je to definitivní design exteriéru, který je schválený vedením společnosti. Vypadá naprosto reálně, přestože se stále jedná o hliněný model. V rámci celého procesu může být spotřebováno až 5000 kilogramů modelovací hlíny, než dojde ke "zmrazení" designu.



6. Namíchání barev. Oddělení Color&Trim má na starosti vytvoření barev pro interiér a exteriér nového modelu. Práce odborníků z tohoto oddělení začíná s dvouletým předstihem sbíráním nápadů, inspirovaných novým vývojem v "oblastech módy, architektury nebo produktového designu,"vysvětluje Jordi Font, který vede toto oddělení ve společnosti SEAT. Přestože vytvoří 100 variant složení a použijí 1000 litrů laku, výsledná paleta barev laku karoserie sériově vyráběného automobilu bude zahrnovat pouze 12 odstínů.



7. Sedadla. Jaume Sala ujišťuje, že při vývoji sedadel pro nový vůz jsou pečlivě zvažovány aspekty, týkající se "komfortu a dobrého vzhledu". Do tohoto procesu je zapojeno také oddělení Color&Trim, které používá šicí stroj při navrhování vzorků, "které kombinují nejvhodnější tkaniny a barvy," říká Jordi Font.



8. Vnitřní design. "Všechno je orientováno na řidiče," zdůrazňuje Sala, který také vysvětluje, že nejdůležitější je rozhodnutí o umístění dotykového displeje a teprve od toho se odvíjí všechno ostatní. Design interiéru je podřízen především funkčnosti. "Ptáme se, kde by bylo nejvhodnější odkládat mobilní telefon, brýle nebo lahev s vodou." Z toho důvodu, uzavírá, musí být design "účelný a efektivní".
Výsledkem všech těchto souběžně probíhajících procesů je zcela nový model. A po čtyřech letech intenzivní práce čeká na tým designérů další nový projekt.